Var du ikke med, da Stevns Erhvervsråd holdt konference om sociale medier, og hvordan du kan bruge dem i din markedsføring, så kan du her læse de råd, som vækstkonsulent Carsten Holløse fra Væksthus Sjælland kom med.
I denne artikel har vi sat fokus på Facebook.

Når man overvejer at bruge Facebook som en del af markedsføringen, skal man som noget af det første være klar over, at resultatet afhænger helt og holdet af ens egen indsats. For at få mest muligt ud af Facebook er det ikke nok, at siden er god, den skal også løbende opdateres, og man skal sørge for at holde den levende.

1. Første skridt er at få oprettet en Facebookside. Her skal man tænke over navnet og lave et godt ikon. Det er samtidig vigtigt, at siden har et godt coverbillede, og man skal udfylde alle felter og data. Sidst men ikke mindst er det vigtigt at lave en god sideadresse, der ikke er alt for lang, og som derfor kan stå på for eksempel et visitkort.

2. Når du har oprettet en side, skal du tænke over, hvad det er, du vælger at lægge op. For det første skal du skrive noget, der er relevant. Det går ikke bare at fylde siden med almindeligheder, der ikke har interesse for målgruppen. For det andet er det en god idé at blande indholdet, så der både er nyheder, opfordringer, spørgsmål, tips og gode råd. Dine opdateringer må gerne drejer sig om et snævert og konkret emne, så længe du opdaterer siden tit og på den måde kommer rundt om flere emner over tid.
Det er derudover en rigtigt god idé at have billeder og måske en video på sin side, da det er med til at give siden liv, og fordi et billede jo som bekendt siger mere end 1000 ord og en video mere end 10.000.

3. Det er værd at vide, at man på Facebook har mulighed for at planlægge frem i tiden. Der findes en funktion, der gør det muligt at sætte et tidspunkt for, hvornår man ønsker at offentliggøre sine opdateringer. På den måde kan man lave opdateringer for en hel måned og sætte dem til forskellige udgivelsestidspunkter.

4. Når man har en Facebookside, er det en god idé at have en smartphone, så man kan følge med i, hvad der sker og hurtigt vende tilbage med svar på eventuelle spørgsmål, også når man ikke lige sidder foran computeren. Et andet godt råd er at mobiloptimere sin hjemmeside, så indholdet tilpasses, når hjemmesiden besøges via en smartphone.

5. For at få mest muligt ud af Facebook vil det være en fordel at få dine følgere på Facebook til at melde sig til dit nyhedsbrev, på den måde får du adgang til deres mailadresse, som du kan bruge til at sende relevant materiale. Du kan bruge Facebook til at fortælle folk, hvorfor det er relevant for netop dem at melde sig til dit nyhedsbrev, og du kan lave et link på Facebook, der fører til nyhedsbrevet. Opfordringen om at melde sig til må gerne foretages ofte. Det er samtidig oplagt at have et link, der fører tilbage til din hjemmeside.

6. Der findes et lille trick, der kan føre til ekstra klik på dit link. En undersøgelse har vist, at hvis du sætter en række pile til at pege mod dit link, vil folk være mere tilbøjelige til at klikke sig videre. Ikke mindre end 20 – 30 % flere klik, kan dette trick føre med sig. Det skal dog understreges, at man ikke skal bruge det hver gang, for så vil det miste sin effekt.

7. Facebook giver mulighed for at booste et opslag, så det bliver set af langt flere. Det kan gøres relativt billigt. Tilbuddet er bedst egnet til dem, der har mere end 100, der følger Facebooksiden. Når man booster sit opslag, har man mulighed for at definere sin målgruppe og på den måde sikre, at budskabet når ud til dem, det er relevant for. Det er en oplagt mulighed, hvis du har et event eller et specielt tilbud.

8. Når man har en Facebookside, er det en god idé at følge med i, hvad der sker på andres sider. Det kan for eksempel være godt at vide, hvad konkurrenten laver.

9. Det er vigtigt at bruge statistikken aktivt for at finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke virker. På den måde kan man justere på sit indhold, så man får mest muligt ud af siden.

10. Sidste tip er simpelt men vigtigt. Hvis du har en virksomhed med åbningstider, så skal de vises på siden.