Fremtidens Globale Lokalsamfund
Med Fremtidens Globale Lokalsamfund udarbejdes en vision og strategi med en 10 års plan for udviklingen af erhvervslivet på Stevns.
Projektet er begyndt fra en nysgerrighed om, hvordan de nyeste trends og samfundstendenser kommer til at påvirke et landdistrikt og erhvervsudviklingen på Stevns.
Fremtidens Globale Lokalsamfund skal være med til at identificere muligheder og barrierer for udviklingen af erhvervslivet og se på, hvordan erhvervslivet i højere grad blive en driver for den lokale udvikling og samarbejder fx med andre virksomheder, uddannelsesinstitutioner, foreninger og Stevns Kommune.
Projektet byder erhvervslivet, kommunen, uddannelsesinstitutioner og foreninger inden for i maskinrummet i udviklingen af vision og strategien.
Kom med dit input til fremtidens erhvervsliv på Stevns
Der afholdes en række arbejdsmøder over sommeren 2024, hvor alle kan komme med input til vision, strategi og prioritering af de vigtigste emner at arbejde med.
- Første arbejdsmøde og kick-off afholdes den 16. maj på Hotel Klinten i Rødvig.
- Derefter afholdes 3 tematiserede arbejdsmøder den 29. og 30. maj og den 4. juni.
- Workshoprækken afsluttes med et konceptudviklingsmøde den 21. august på Cafe Vallø Golf.
Den langsigtede plan med strategien og indsatserne er at udvikle nye løsninger, som kan imødekomme globale trends, som forventes at påvirke velfærdssamfundet, sikre fremtidige arbejdspladser og vækst i virksomhederne.
Stevns Erhverv har modtaget en bevilling fra Landdistriktspuljen til at udfolde projektet ”Fremtidens globale lokalsamfund”. Projektet løber fra 1. september 2023 til den 31. december 2024.
Fase 1
Projektet starter med en analyse, hvor der samles data fra strategier, trends, tendenser, som kombineres med deltagelse af en fremtidsforsker og forskere fra Syddansk Universitet inden for landdistriktsforskning.
Fase 2
Anden fase af i udviklingen er afholdelsen af en række workshops baseret på de 3-4 indsatsområder, som er identificeret i analysefasen. Deltagerne på workshops er interessenter fra Stevns fx virksomheder, borgere, foreninger mv.
Fase 3
Sidste fase skal bruges på at skrive strategien med input fra de to foregående faser. Strategien skal indeholde vision, målsætning, udfoldelse af de 3-4 temaer og en handlingsplan for realisering af samarbejdsmodeller. Strategien skal bruges som grundlag for at søge funding til at realisere identificerede indsatsområder gennem fx EU-midler.
Projektideer og samarbejdsmodeller
Her præsenteres 4 af de projektideer og samarbejdsmodeller, som er kommet ud af projektet.
Derudover er der udarbejdet et samlet katalog over projektideer fra projektet og andre interessenter
Levende Bymidter
Der er fokus på at gøre bymidten i St. Heddinge attraktiv for såvel borgere som turister. Der er et stort behov for at udvikle byrummene i og omkring Nytorv. Skabe liv og handel gennem en bedre sammenhæng mellem butikker. Lige nu er bymidten præget af butiksdød. Tomme erhvervslokaler skæmmer og bidrager til, at midtbyen virker alt andet end hyggelig og indbydende. Det medvirker til en ond spiral, hvor færre har lyst til at handle og færre butiksindehavere har lyst til at slå sig ned. Den negative kæde skal brydes gennem et projekt, som kan skabe liv i mellemrummene, og det attraktive byrum bliver virkelighed.
Aktiviteter:
- Ideen har fokus på, at de frivillige foreninger skal i spil og mobiliseres til events.
- Der skal ske et mere fokuseret samarbejde på tværs, hvor eksisterende og nye aktiviteter kan blive koordineret bedre: Alt hvad foreninger og butikker i forvejen gør af gode ting kan komplettere hinanden og styrke bymidten, hvis man får events mv indsat i en overordnet ramme. Det kan skabe større synlighed over for alle slags målgrupper, som vil bruge midtbyen.
- Der kan oprettes en gruppe af tovholder og mæglere, som kan styrke samarbejdet mellem aktører i bymidten. Hvis det lykkes at få vendt udviklingen og skabt mere handel, vil flere få øjnene op for St. Heddinge som egnet sted at åbne forretning.
Empowerment og styrkelse af unge gennem uddannelse
Projektet udspringer af temaet Livslang læring og samler ideer fra arbejdsmøderne Livslanglæring og Arbejdskraft. Projektet er styrkelse af unges kompetencer og empowerment. Det flugter med den politiske agenda, at flere unge skal have en uddannelse og flere skal kvalificeres fagligt til job. Det handler primært om erhvervsuddannelse, velfærdsuddannelser samt til jobs i den grønne omstilling.
En målepind i projekter er at styrke kompetenceniveauet på Stevns, så flere kommer i uddannelse og job. Det er en kendt problemstilling fra fx Region Sjællands årlige uddannelsesanalyser, at uddannelsesniveauet i regionen generelt er for lavt, så der er et stort potentiale for projektet med tæt partnerskab med uddannelsesinstitutioner i Campus Køge.
Aktiviteter:
- Oprettelse af pop-op uddannelser eller hybriduddannelser med inkorporeret online tilbud, chat bots mv
- Analyse af målgrupperne på begge sider – hvem, hvorfor – også på ”aftager-side” – hvilke tilbud er relevante for Stevns’ virksomheder, når man ser på specifikke brancher og faggrupper.
- Vejledning og samarbejder mellem partnere
Fremtidens virksomhed og bosætning
Projektet udspringer af ønsker om at redefinere arbejdsliv og hverdagsliv. I fokus er fremtidens virksomhed og bosætning. Der er et dobbelt mål nemlig skabelse af et knowlegde-center for vidensvirksomheder og samtidig tilbyde attraktive bosætningsmuligheder.
Målgruppen er højtuddannede vidensarbejdere, som i princippet kunne have hele verden som arbejdsplads, men som trækkes til Stevns for naturoplevelser og fritidsliv i pagt med naturen.
Aktiviteter:
- En mere systematisk historiefortællingen om det gode liv på Stevns
- Lokalplan er ligeledes et fokusområde, for projektet stiller krav om vidtgående ændringer for at sikre den nye måde at skabe virksomhed og boligformer til (frem-)tiden.
- Der er ydermere fokus på al slags infrastruktur for at få missionen til at lykkes fx internet/bredbånd og transport.
Styrke de stedbundne kvaliteter gennem oplevelsesøkonomi
Projektet knytter sig til visionens ambition om at styrke de stedbundne kvaliteter gennem oplevelsesøkonomi. Målet er at synliggøre hemmelighederne på Stevns uden at ødelægge vores fælles områder. Projektet skal skabe en nænsom turisme til området samtidig med at fastboende får oplevelser og andre positive gevinster ved indsatsen. Der skal skabes tilbud, der vil få turister til at tilbringe flere dage i sammenhæng i området. Reelt handler det om at vise at Stevns er andet og mere end klinten med det berømte fiskelerlag og Unesco-adelsmærket.
Aktiviteter:
- Stevns skal fx bindes bedre sammen til glæde og gavn for både turister og lokale gennem vandreruter – herunder udvikling af vandreruter a la Caminoen.
- Et andet greb er løsninger udformet af digitaliserings muligheder herunder i markedsføringen til kommende turister ligesom løsningerne.
- Stevns kommer med i en Netflix-serie – det er et godt og bredt vindue for at nå talrige målgrupper, som skal præsenteres for Stevns
Spørg mig
Interesseret?
Vores viden er din fordel
Mød Stevns Erhverv
Marie Bisschop-Thomsen
Kommunikations- og Marketingkonsulent
Hans Peter Bonde Jensen
Kommunikationsmedarbejder
se@stevnserhverv.dk
Netværk, viden og fællesskab
Bliv en del af noget større i Stevns
Medlemmer
Årlige arrangementer
%
Genialt
Meld dig ind i Stevns Erhvervsråd
Som medlem af Stevns Erhvervsråd har du nem adgang til en lang række fordele, spændende arrangementer og et stort lokalt netværk af lokale erhvervsdrivende.
Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt. Vi glæder os til at byde dig velkommen som medlem af Stevns Erhvervsråd.
Kontakt
Stevns Erhverv
Tinghuset
Algade 8
4660 Store Heddinge
Telefon: 24 76 40 01
E-mail: info@stevnserhverv.dk
CVR. nr. 34001227