Udvikling af Gjorslev Gods

Flere turismeaktører har også allerede mødt og haft sparring med Cathleen. På Gjorslev Gods har der været ønske om at åbne for besøgende. Ønsket har bl.a. været igen at åbne for teaterforestillinger, rundvisninger og Herregårdens dag. For Jette Kiær, som er udviklingskoordinator hos Gjorslev Gods, har det været fantastisk at have en turismekonsulent ved hånden, som kan se nye udviklingsveje, og som ved hvad turisterne efterspørger.

”Foruden at have beriget os med alverdens idéer til hvordan vi kan udvikle godset i forhold til oplevelser, så er vi blevet gjort mere opmærksomme på de mange tilbud, vi kan benytte os af. F.eks. i form af relevante netværksmøder og faglige kurser. Herudover er vi uden tvivl blevet inspireret i at tænke mere i retning af bæredygtig turisme, og har bl.a. fulgt Cathleens råd om, hvordan vi kan forlænge turistsæsonen og ikke være bange for at ligge arrangementer i sæsonens ydrerperioder”.

Cathleen Diana Pedersen

Cathleen Diana Pedersen

Turismekonsulent

       

Cathleen Diana Pedersen er turismekonsulent i Stevns Erhvervsråd. Hendes opgaver er at vejlede og hjælpe virksomhederne samt udvikle Stevns som turismedestination.

Har du en virksomhed, der direkte eller indirekte arbejder med turisme? Eller vil du gerne sparke gang i noget større, der samarbejder med andre virksomheder på tværs af brancher? Så er det turismekonsulent Cathleen, du skal tage fat i.

Yoga og folklore

Det er dog ikke kun Gjorslev Gods, som har haft besøg af den nye turismekonsulent. Det samme gælder for mange andre aktører i Stevns og omegn. En af dem er Karen Nørby, som fortæller ”Jeg driver en ernæringsvirksomhed og en vandrevirksomhed. Samtidig er jeg yogainstruktør. Jeg har længe haft et ønske om at kombinere de tre ting. Derfor har jeg sat tre yoga- og vandreweekender op med sund forplejning i løbet af 2022. I den forbindelse manglede jeg et sted, hvor vi kunne bo tæt ved Stevns Klint. Der skulle også være et yogalokale samt et godt køkken. Her kom jeg i dialog med Cathleen, som satte mig i kontakt med Per Strøm, der har Stevns Klint B&B i Højerup. Det skulle senere vise sig at være det helt perfekte match”.

Også Alexandra Olsen, som driver det lille Folklore Museum i Store Heddinge by, har haft glæde af erhvervsrådets nye turismekonsulent: ”Jeg har fået gode tips til, hvordan vi kan tiltrække turister til vores museum, og kreative idéer til, hvordan vi kan udvikle museet yderligere, baseret på tidens trends og tendenser”.

Udviklingsprojekter

Udover at konsultere og bygge broer imellem samarbejdspartnere, har turismekonsulenten også haft kog i flere større projekter.

Der arbejdes på at fremme fødevareturisme, som sammen med outdoor bliver de to største indsatsområder i 2022. I gastronomiens verden samarbejder Stevns Erhvervsråd med Stevns Klint Partnerprogram om at ”få lokale fødevarer på menuen”.

Med Stevns Outdoor er målet at skabe 7-10 nye outdoor aktiviteter rundt i Stevns, til glæde for både lokale og turister.

Spørger man erhvervsrådets turismekonsulent, så er der spændende fremtidsudsigter for turismen i Stevns. Der har længe været arbejdet med bæredygtig turismeudviking, men Cathleen drømmer større: ”Jeg glæder mig til den kommende tid, hvor jeg vil kigge mere ind i, hvordan vi kan tage bæredygtig turismeudviking et skridt videre og tale om regenerativ turismeudvikling. En ny måde at arbejde med turisme, som udspringer fra landbrugets verden, hvor man taler om regenerativt landbrug, og som i sin korte definition handler om ”at efterlade noget bedre end da man fandt det, hvorimod bæredygtighed mere konkret handler om at bringe noget i balance”.

Men turismekonsulenten stopper ikke her. ”Vores sprog og hvordan vi omtaler ting er medvirkende til at indramme hvordan vi opfatter og agerer i vores verden. Derfor skal vi tale om “værtsdestinationer” og flytte fokus fra et købsbaseret behov til det lokale værtssamfund. På den måde bruger vi turismen til at understøtte lokal udvikling til glæde for dem der bor her. Vi skal i højere grad se udover at opfylde turisternes behov og ønsker og til at prioritere, hvad der er godt og værdifuldt for lokalsamfundet.”

Turismestrategi i Stevns Kommune

Stevns Kommune skal arbejde videre med at gøre Stevns til en destination. Målet er at engagere turisme- og erhvervsaktører såvel som borgere i at skabe meningsfulde og relevante begivenheder, steder og stemninger i Stevns. Hvis lokalområdet formår at kommunikere og udvikle sammenhængende produkter, events, attraktioner, oplevelser og services, vil det løfte hele området som samlet destination.

Bæredygtige oplevelser

Oplevelser for gæster og lokale er centralt i bæredygtig turisme. Men hvilke former for oplevelser skaber den rigtige udvikling? Og sørger samtidig for ikke at presse vores klima, natur og lokalsamfund?

I partnerprogrammet går en række aktører ind i at skabe bæredygtige oplevelser. Partnerprogrammet støtter op om aktørernes arbejde og kommer med anbefalinger til, hvordan Stevns kan få flere og bedre bæredygtige oplevelser:

  • Fokus på helårsturisme: flere oplevelser i ydersæsonen vil give arbejdspladser og mindst tryk på klinten i højsæsonen
  • Oplevelser med omtanke for klima, miljø og lokalsamfund. Fx afledte effekter: er maden lokal, hvordan er transporten, hvordan påvirkes natur og beboere?
  • Flere oplevelser inde i land: Gæsterne skal blive længere og bevæge sig rundt på hele Stevns. Tilbud med pakker i partnerskab (mad, overnatning, unikke oplevelser) og flere oplevelser inde i land er nøgleord.