På trods af sine kun 23 år, driver Andreas Maimann allerede sit eget værksted, ST Auto, sammen med sine tre ansatte. Han har ikke iværksættergenet fra fremmede, for hans far, Bjarne Nielsen, er også selvstændig og har med sine erfaringer hjulpet Andreas godt fra start.
Er du en af de talrige bilister, der hver dag kører gennem Strøby, har du sikkert lagt mærke til Månedens Iværksætter, ST Auto, som med sine store gule skilte og rækker af biler ikke er til at overse. Bag værkstedet står den 23-årige Andreas Maimann sammen med sin far Bjarne Nielsen, som mange kender som manden bag Strøby Turist. ST Auto står da også for Strøby Turist Auto, for da Andreas startede virksomheden i 2013, var den primære opgave at ordne busserne, der holder på familiens ejendom i Varpelev, hvor der også er værksted.
”Det startede som en tosset idé, en dag hvor Andreas kom hjem og sagde; nu har jeg en idé til, hvordan vi kan spare nogle penge; vi laver vores eget værksted. Jeg tænkte; nu rabler det, men han blev ved med at snakke om det, og det viste sig jo at være en ganske glimrende idé”, fortæller Bjarne.
Andreas startede i det små med en værktøjskasse og reparationer på det bare staldguld, men på de to år er virksomheden stille og roligt vokset, og i takt med at der er blevet sparet penge ved at reparere turistbusserne selv, har Andreas og Bjarne investeret i det nødvendige udstyr og bygget et fuldt isoleret værksted i en af laderne i Varpelev.
”Vi har spist en elefant – bid for bid. Det er ikke nogen hemmelighed, at Andreas har alle de gode idéer og store visioner, men der skal også være økonomi i det. Vi må ikke vækste for hurtigt, for så brækker vi halsen. Så der har vi været et rigtig godt makkerpar; den unge fremadstormende gut med alle de gode idéer, og så hans far der står lidt bagi og holder fast i pighalsbåndet,” fortæller Bjarne, som er glad for at kunne give sine erfaringer som selvstændig videre til Andreas.
”Jeg har lært rigtig meget af min far siden jeg startede. Jeg har jo igennem mange år set, hvordan han har opbygget sin virksomhed. Han har ikke lært mig så meget inden for mekanikerfaget, men han har lært mig meget i forhold til, hvordan du driver en virksomhed og hvordan du præsenterer firmaet. Så har jeg bare lavet tingene om til mit eget, fortæller Andreas, som efterhånden fik mere og mere arbejde ud over turistbusserne.
”Der var nogen, der hørte, at vi kunne lave de store erhvervsbiler, og så gik rygtet jo som en steppebrand, for folk snakker, og yder du en god service til rimelige priser, så kommer kunderne,” fortæller Andreas.
”Der er mit værksted”
Andreas har altid vidst, at han ville være mekaniker, og derfor startede han allerede som 11-årig som fejedreng hos Automester Strøby. Det var også hos Automester Strøby, at Andreas sidenhen blev udlært mekaniker, og med tiden var det meningen, at han skulle have overtaget værkstedet efter sin mester, men da værkstedet gik konkurs, gik det ikke sådan.
”Hver eneste gang, Andreas og jeg har kørt forbi oppe i Strøby, har Andreas sagt; der er mit værksted, og en dag kom Andreas hjem og fortalte, at han havde talt med ham, der havde ejendommen, og vi kunne leje den ene port. Så det startede vi med, og nu har vi så lejet en port mere”, fortæller Bjarne.
Med placeringen af Servicecenteret i Strøby når ST Auto ud til 18.000 potentielle kunder, der kører forbi hver dag. Da de åbnede for et år siden, holdt den første kunde allerede klar og ventede, og siden er der kommet flere og flere til.
”Der er nogle mandage, hvor vi møder op og tænker, hvad skal vi lave de næste fem dage, men i løbet af et par timer, bliver vi alligevel booket op. Nogle af de ældre værksteder har en kalender, der er booket 2-3 uger frem. Det har vi ikke, men vi har mange kunder, som holder ind med noget, de skal have lavet, og jo før vi kan få kunderne ekspederet, jo gladere bliver de, så vi har ikke det store behov for at få booket kalenderen flere uger frem. Det er i virkeligheden en af vores store forcer, at vi ikke har ret lang ventetid”, forklarer Andreas.
På servicecenteret i Strøby, der er en del af kæden, Hella Servicepartner, kan man få udført alle former for reparationer, service og vedligeholdelse af person- og erhvervsbiler. De større skader bliver repareret på værkstedet i Varpelev, og hvis kunden ikke kan undvære sin bil, tilbyder værkstedet en lånebil.
Andreas opfordrer folk til at komme ind med deres bil og få et bud på, hvad tingene skal koste, for så kan værkstedet lave en mere grundig og realistisk gennemgang af, hvad der skal laves.
”Vi gør det ikke for mersalg, vi gør det, så du ved, om bilen er i forsvarlig stand, og det stemmer også godt overens med vores slogan; ’din bil – vores ansvar’, for du kan jo rent faktisk komme i en situation, hvor bilen er i så dårlig stand, at det kan være farligt at køre derfra. Så vi skifter ikke noget, medmindre det er nødvendigt,” forklarer Andreas.
Chef og kammerat
Når der er travlest, kan Andreas’ arbejdsdage godt snige sig op på 15-17 timer, især fordi han også skal stå parat til at reparere busserne fra Strøby Turist samtidig med, at han også kører vejhjælp. Alligevel er han glad for sit arbejde og sætter pris på de afvekslende arbejdsdage og friheden ved at være selvstændig.
”Det skal ikke være nogen hemmelighed, at han har arvet sin fars arbejdsgen, og det er jeg ikke helt tilfreds med, for jeg ved jo nu, hvad det egentlig var, jeg valgte fra for skabe min egen virksomhed, da mine børn var små. Jeg vil for alt i verden gerne undgå, at mine børn begår samme fejl, så nogle gange får han en skideballe og besked på at tage hjem til sin familie, siger Bjarne.
Andreas er gift og far til et lille barn på halvandet år og for at få tid til familien, har Andreas, foruden ham selv, yderligere en svend, en automontør og en lærling på værkstedet, som han har det daglige ansvar for.
”Vi er et ungt team, for jeg skal kunne sætte mig i respekt over for mine medarbejdere, og det ville jeg være bange for, at jeg ikke kunne, hvis det var over for en, der er 10-15 år ældre end mig selv. To af de ansatte er nogle af mine kammerater, og jeg har fra start sagt, at fra 7-16 er jeg chef og fra 16-7 er jeg kammerat, og det fungerer fint, og vi går da også og joker med hinanden på værkstedet,” fortæller Andreas.
Den afslappede og jordnære tone på værkstedet tiltaler mange kunder, som også godt kan lide, at de snakker direkte med mekanikeren, som laver deres bil i stedet for at skulle gennem flere led.
”Vi bliver rost rigtig meget for vores service. Når døren går op og en kunde kommer ind, smider vi nærmest alt vi har i hænderne, fortæller Andreas.
For at imødekomme deres kunder har ST Auto også flere nye tiltage på vej. Fra d. 7. november holder værkstedet åbent hver lørdag fra 8-13 i en forsøgsperiode. Samtidig har de besluttet at give ekstra rabat til pensionister, så medlemmer af Ældresagen får 15% rabat på reservedele. Så mon ikke Andreas og co. får endnu mere at se til, når flere bilister på Strøby Bygade drejer ind forbi den unge, dygtige mekaniker og hans team.
Læs mere om ST Auto på www.st-auto.dk eller følg med på ST Autos Facebook-side.