Nogle gange kan det være en langsom proces at få startet en virksomhed op. Det har parret Bo Henriksen og Roula Albitar Nielsen måtte sande, for de har brugt to år på at få produceret de souvenirs, som de for første gang i år har kunne sælge i butikkerne. Selvom det har været en langtrukken opstart, er de begge fortrøstningsfulde, og de har store planer for virksomhedens fremtid.
Parret Bo og Roula har sammen startet virksomheden RB Service, der producerer souvenirs. Roula har rejst i store dele af verden, men hun syntes stadig, at der var noget magisk over Stevns.
– Da jeg flyttede til Stevns, syntes jeg, at her var rigtig flot. Jeg har arbejdet med souvenirs i Paris, så derfor har jeg altid spurgt min mand: Hvorfor er det, man ikke kan købe noget fra det her område, når her er så flot, fortæller Roula.
Roula har lavet og solgt souvenirs i Paris sammen med sin søster og bror. Derfor lå tanken ikke fjernt for hende, at lave souvenirs til et område som Stevns. For to år siden blev Stevns Klint optaget på UNESCO’s verdensarvsliste, og det blev startskuddet på RB Service.
– Da vi så blev verdensarv i 2014, så var det bare om at komme i gang med at lave noget. Vi gik derfor i gang med at undersøge mulighederne, fortæller Roula.
Roula tog fat i sit netværk i Paris, hvor begge hendes søskende driver forretninger. Derigennem kom hun i kontakt med et fransk firma, der udover at have egen fabrik, også havde gode kontakter til en kinesisk fabrik.
Ind i varmen
Roula snakker flydende fransk, og derfor var det et naturligt valg at samarbejde med det franske firma. Roula præsenterede nogle skitser for den franske designer, og ud fra det fik de lavet en hel kollektion med T-shirts, poser, spejle, magneter, shotglas, toilettasker og meget andet.
– Det er alt sammen lavet i god kvalitet. Bo går kun i vores t-shirts nu, og jeg bruger altid en af vores poser, når jeg skal handle – og det holder rigtig godt, fortæller Roula, der har fokus på at produkterne skal have en vis kvalitet, så det ikke bare er noget turisterne smider ud igen med det samme.
Det har dog taget lang tid at designe og producere varerne. Selv den mindste fejl i produkterne er blevet rettet, og hver eneste rettelse tager tid.
– Bare det at de skulle skrive danske bogstaver, Rødvig, Højerup osv. det var der fejl i – det måtte jeg ind og rette. Hver gang jeg skal rette noget, så skal jeg ringe ind, sende en mail og tage billeder og vise dem. Så retter de designet og sender det videre til mig – det tager alt sammen tid, fortæller Roula, der måtte vente hele 6 måneder på at få sine produkter fra Kina.
Bo og Roula er dog klar over, at den langsomme proces skyldes, at de endnu ikke er inde i varmen hos virksomheden. Derfor er de også sikre på, at det fremtidige samarbejder kommer til at glide noget nemmere.
– Nu har vi fået hul på dem og vi har betalt vores regninger. Det er jo det de stejler over og det, der er deres barriere. Vi vil jo ikke betale før vi har noget at forholde os til. Men nu er leverancerne ankommet, og vi har betalt vores regninger. Så den næste bestilling vi laver, der kommer det til at være nogle helt andre forhold, og det gør tingene meget nemmere, forklarer Bo.
Stor interesse
Parret løb ind en masse udfordringer, da de skulle starte deres første salgssæson denne sommer. Der er nemlig mange ting, der skal gå op, før salget kan starte, og de var bekymrede for, om de kunne nå at få leveret deres varer til tiden og finde de gode salgssteder.
– Vi kom lidt hovedkulds ind i det, franskmændene var en måned bagud med leveringen, og især kineserne var vi bange for ikke leverede, som de skulle. Vi var jo nødt til at have alle vores ting, før vi kunne komme i gang, fortæller Bo, hvilket resulterede i, at de først havde deres kollektion i butikkerne omkring Sankt Hans.
Sommeren igennem har man kunne finde deres souvenirs i blandt andet Kop & Kande i Store Heddinge, Konference & og Hotel Klinten, Harmonien, Rødvig Ferieby og Traktørstedet Højeruplund. Sidstnævnte sælger souvenirs fra deres isbod, og selvom den ligger rigtig godt i forhold til turismen, så er det stadig ikke de mest optimale forhold for salget.
– Vi er godt repræsenteret oppe i Traktørstedets ishus i Højeruplund. Men folk kommer jo for at spise is. Det vil sige, at de skal blive fristet til at købe noget ved siden af, for der er ikke nogle, der står og prøver at sælge de souvenirs. Alle folk er nysgerrige, men man er nødt til at fastholde deres interesse – og det gør man ikke i et ishus. Det hænger nærmest bare til pynt, fortæller Bo, der regner med, at de næste sommer kommer til at stå for en del af salget selv.
Parret har i løbet af sommeren stået på en del markeder med deres kollektion, og der har de oplevet stor interesse for deres produkter. De har endnu ikke opgjort, hvor meget de har solgt i år for flere af de steder, der sælger deres produkter, beholder dem indtil efterårsferien – nogle endda hele vinteren. Selvom de kom lidt sent i gang på grund af den sene levering af varerne, har sommeren været lærerig og givet dem en masse erfaring, som de kan bruge fremover.
– Vi har fået den erfaring vi skal bruge. Vi ved hvad tingene skal koste, og vi ved, hvad der skal til for at sælge. For vi har selv stået på forskellige markeder og solgt bare for at prøve – og bare man er der, så er der salg. Så der er et marked for det, forklarer Bo.
Stevns Klint som springbræt
Roula har store planer for virksomheden. Hun har rigtig mange nye ideer til designs og nye varer, og hun er slet ikke i tvivl om at de varer, de ikke fik solgt i år, sagtens kan blive solgt i næste sæson.
– Vi har rigtig mange ideer, men nu skal vi også lige se, at det løber rundt, for vi har lagt rigtig mange penge i det, forklarer Roula, der skal bruge vinteren på at gøre klar til næste sæsonstart.
Roula drømmer om at designe souvenirs til alle mulige seværdigheder i Danmark. Det kunne være Vikingeborgen ved Køge, eller andre steder, hvor der er en verdensarv.
– Hele vores koncept er jo ikke, at vi selv vil stå og sælge. Vores koncept er, at vi vil bruge Stevns som et springbræt og lave noget, som man får øje på andre steder. Souvenirer i Danmark er meget koncentreret omkring H.C. Andersen og den lille havfrue – det er det eneste. Men der er jo masser af andre ting i Danmark, det er nok bare ret egnsbestemt, forklarer Bo.
Deres hårde arbejde ser dog ud til at bære frugt, for de har i sandhed lavet nogle produkter, der har gjort sig bemærket.
– Nu er jeg blevet kontaktet af nogle fra Sønderjylland, der også har en verdensarv. De vil have mig til at lave en hel kollektion til dem – de vil have alt fra paraplyer til slips. Så jeg har sendt dem en skitse, og er meget spændt på at høre fra dem, fortæller Roula med et smil.
For selvom det er hårdt arbejde, og der ikke er noget der hedder sommerferie, så nyder Roula det i fulde drag.
– Vi får så meget opbakning fra alle, der bor her på Stevns. Det kræver rigtig meget arbejde, men det er dejligt, at jeg kan få lov at lave noget jeg kan lide, og som passer godt til vores område. Det er så ærgerligt, hvis nogle rejser herfra uden at tage noget med hjem, slår Roula fast.
Hold øje med RB service og deres spændende souvenirs i butikkerne!