De sidste 6 år har Tina og Palle Møller haft Vallø Slotskro. Det er en kombination af hårdt arbejde og flid, der har bragt dem så langt, at de i år har kunne modtage den pris i Den Danske Spiseguide, der hedder Årets Bo&Spis. De giver gæsterne en personlig og nærværende oplevelse, har en unik beliggenhed og bruger lokale råvarer.
For enden af en lang allé, i et brostensbelagt fredeligt område midt i Vallø Skov ligger Vallø Slot. Lige overfor slottet finder mand Vallø Slotskro, der drives af Tina og Palle Møller. Palle er uddannet kok og konditor, og har arbejdet i branchen siden han var 15.
Inden de overtog kroen i Vallø, havde de Hårlev Kro i 9 år, og endnu før havde Palle et forsamlingshus. Tina er derimod ikke oprindeligt uddannet indenfor branchen, og blev først rigtig en del af forretningen, da de sammen havde kroen i Hårlev.
– Der er mange, der ikke ved, at jeg jo slet ikke er uddannet i denne her branche overhovedet. Jeg kommer fra en kontorbaggrund, jeg har været på handelsskolen og siddet på kontor med regnskaber og bogholderi i 6 år, og så var det, mens vi havde forsamlingshuset og fik børn, at vi besluttede, at jeg skulle lære at være tjener. Så jeg var først rigtig med i forretningen, da vi startede i Hårlev, forklarer Tina.
Hårlev Kro udviklede sig til at blive lidt af en gourmetrestaurant, og efter 9 år var tiden moden til, at Tina og Palle skulle videre og prøve noget nyt. Inspireret af deres egne ture på gourmetophold i Jylland og Fyn, besluttede de, at de ville have et sted, hvor de kunne tilbyde overnatninger.
– Når vi så selv tog ud, så tog vi på gourmetophold i Jylland og på Fyn. Vi syntes ikke rigtig, der var nogle steder her i området, hvor man kunne komme på gourmetophold, og det var jo også en videreudvikling af vores koncept, at kunne tilbyde det, forklarer Palle.
Flid giver pote
Det kræver dog hårdt arbejde at starte en ny forretning op fra bunden, for det gælder om at få opbygget et godt renommé. For Tina og Palle er det blevet en livsstil at drive kroen, for de bruger rigtig meget tid på det, og de både lever og ånder for at give gæsterne en god oplevelse.
– Det betyder rigtig meget, at man leverer hver gang – og det gør vi. Det er i hvert fald min egen overbevisning. Vi leverer det gæsterne vil have, og det vi har aftalt, og på aftalt tid, og det er altid det, de har bestilt. Det tror jeg er rigtig vigtigt, og at der ikke er nogle hovsa’er, forklarer Palle.
Det hårde arbejde har også vist sig at give pote, for i år fik Vallø Slotskro prisen Årets Bo&Spis i Den Danske Spiseguide – og det er de både overraskede over, og meget stolte af.
– Ham der laver spiseguiden, Bent Christensen, fortalte at niveauet i Danmark simpelthen er så højt lige nu. Det har aldrig været højere end det er nu, og vi er et af de førende lande. Så han sagde også, at man bare skulle være glad for at være nomineret. Så vi havde heller ikke regnet med, at vi skulle vinde, forklarer Tina: Vi er faktisk rigtig stolte over, at vi kunne være med i sådan et felt, for vi synes jo, at vores kollegaer er rigtig dygtige.
Prisen i Den Danske Spiseguide har givet kroen en masse positiv omtale i medierne, og det har været overvældende for Tina og Palle. Derudover har det også været med til at skrue forventningerne op hos deres gæster.
– Det sætter jo også folks forventninger op, og vi skal jo levere, så folk ikke går skuffede hjem. Så der skal lidt mere damp på kedlerne, forklarer Palle og fortsætter: Der er kommet mere opmærksomhed på os, men om det ligefrem har givet mere travlhed, det tror jeg ikke. Det er nok noget, der kommer snigende og ikke lige fra den ene dag til den anden.
Det betyder dog ikke, at der ikke er gang i forretningen. Lige nu står julen for døren, og det giver altid masser at lave. Alle værelser er desuden booket indtil 1. april næste år, og de har fuldt booket med selskaber frem til september.
– Der er altid lavsæson i januar, februar og marts. Så starter foråret, og hele foråret er der konfirmationer i marts, april, maj og så starter bryllupperne, hvor august og september er store bryllupsmåneder. Og nu har vi runde fødselsdage og alt mulig andet, og så kommer julen, forklarer Tina.
Når der er travlt, er det også vigtigt at have et godt personale, der er til at stole på og regne med. Det er Tina, der står for at serveringen kører, og har 15 tjenere tilknyttet, og selvom det ofte er der svært at holde på sine medarbejdere i restaurationsbranchen, er det ikke noget Palle og Tina lider under. De oplever tværtimod, at både tjenere og kokke bliver længe.
– Jeg tror det er fordi vi har en rigtig god arbejdsplads. Høj moral og et godt miljø. Jeg bilder mig ind, at dem der arbejder for os, godt kan lide at være en del af det, vi skaber. Og vi kunne jo ikke gøre noget uden dem. Vi har nogle fantastisk gode mennesker der arbejder for os, forklarer Palle.
Kreativitet og personlighed
Når man først har fået et godt renommé, og restauranten bare kører derudaf, så sker det nemt, at man kører fast i samme komfortable rille og ikke tænker nyt – og så falder niveauet. Det er parret meget opmærksomme på, og derfor betyder det meget, at de bliver ved med at være kreative og finde på nye retter. Men her får Palle inspirationen fra naturen og fra de friske råvarer, den tilbyder i øjeblikket.
– Det der med, at nu skal jeg også finde på en ny ret, det er en udfordring – men der kigger jeg altså ud af vinduet og ude i skoven og på grønttorvet og hos fiskehandleren, forklarer Palle, der desuden holder af at bruge lokale råvarer og finde urter i skoven.
Palle bliver ved at udfordre sig selv, og i starten af det nye år starter konkurrencen om titlen som Sjællands bedste restaurant. Allerede nu går han og planlægger hvilken menu, han skal deltage med i konkurrencen. Det stiller også store krav til hans kreativitet og er med til at give ham den udfordring, der skal til, for at holde niveauet oppe som kok.
– Det lange hårde flittige slid er det, der gør, at man får et godt renommé. Og det er det jeg synes vi har gjort. Vi prøver at holde kadencen, og det er jo også svært, når man skal blive ved at finde på noget nyt, fortæller Palle.
Det er ikke altid det nemmeste at drive en restaurant, der ikke ligger midt på et strøg. For at komme til Vallø Slotskro er man nødt til at hoppe ind i bilen og køre derud – man kommer ikke tilfældigvis forbi, når man trænger til en pause midt i julehandlen.
– Jeg tror det er væsentlig sværere, hvis ikke man har noget meget specielt at byde på. Så tror jeg det bliver rigtig op ad bakke, mener Palle, og derfor er det nødvendigt altid at give gæsterne en unik oplevelse.
Parrets passion for forretningen skinner da også tydeligt igennem. Derfor oplever de også tit, at gæster beskriver det som en personlig og nærværende oplevelse at komme på kroen.
– Jeg tror at der gør vores sted unikt er, at folk de ser os. De får et indtryk af, at det er os, der er her – det er ikke bare en stor koncern. Det bliver meget personligt for os, når vi har gæster. Og det er også derfor – tror jeg – at vi ser rigtig mange gæster komme igen, forklarer Palle.
Tit oplever de, at par holder deres bryllup hos dem, og senere kommer de igen og holder barnedåb og konfirmationer.
– Der er engang en, der har sagt til mig: Det er ikke noget problem at få folk til at komme første gang, det er sværere at få dem til at komme igen. Det mener jeg faktisk ikke er sandt. I vores tilfælde: Vi synes det er svært at få folk til at komme første gang, men når de har været her, så ser vi dem igen – og det synes vi jo er positivt, fortæller Palle med et glimt i øjet.
Du kan læse mere om Vallø Slotskro på deres hjemmeside www.valloeslotskro.dk eller følge dem på facebook.com/valloslotskro.