En designer og en elektriker. To personer med vidt forskellige baggrunde er gået sammen om at skabe unikke udendørslamper med virksomheden Luminiz. Stevns Erhvervsråd har været med til at sende virksomheden i den rigtige retning, da et ophold på kurset “Raketvækst” gjorde, at de kunne lægge en bedre strategi for Luminiz.
Begejstringen lyser ud af Dennis Birkelund, da han tager imod mig i butikken i Hårlev, han kan faktisk slet ikke vente med at vise rundt i den næsten én hektar store grund i den stevnske by, hvor alt lige fra designet, produktionen og distributionen af havelamperne i Luminiz finder sted. Han brænder tydeligvis for sin virksomhed.
I omkring tre år har elektrikeren Dennis Birkelund og designeren Jørgen Hørup Henriksen drevet Luminiz sammen, men det lå slet ikke i kortene for Dennis, at han skulle lave designerlamper, da han købte ejendommen i Hårlev på tvangsauktion i sin tid.
Dennis havde egentlig planer om at starte en el-forretning i lokalerne, men hans veje krydsede med Jørgen på 55 år, der kunne tegne lamper, mens Dennis på 40 år kunne lave dem, og så blev de enige om at forsøge sig med et lampekoncept.
– Jørgen kom forbi, og han sagde, at han havde solgt sin produktionsvirksomhed, og jeg arbejdede med telefonbokse, som var i afvikling og ikke udvikling. Selvom jeg er uddannet elektriker, tænkte jeg, at det da kunne være interessant at starte sit eget. Så vi snakkede om, at vi da burde prøve at starte vores eget firma, fortæller Dennis om den spæde begyndelse.
Unikt koncept
Tidligere blev lamperne produceret i udlandet, men Luminiz laver nu alting selv, og skal de have hjælp udefra, så kommer det fra lokalområdet i Stevns.
På spørgsmålet om, hvorfor de ikke bare fortsatte med at få produceret lamperne i udlandet, da det umiddelbart virker billigere, læner Dennis sig frem og svarer prompte:
– Kunderne vil jo også gerne have kvalitet, derfor giver vi også fem års garanti på lamperne, forklarer Dennis skråsikkert om sit og Jørgens produkt, som man også kan få hjem på prøvetid, inden man beslutter sig for at investere i det.
Dennis Birkelund præsenterer spydkonceptet ved Luminiz’ lamper
Men hvad får Dennis og Jørgen til at tro, at de kan konkurrere med andre designerlampefirmaer?
Kodeordet er et spydkoncept i høj kvalitet
– Vi fremstiller et unikt spydkoncept. Folk skal ikke grave kabler ned i haven. De får lamper, der er færdigmonteret, og kablerne er monteret mellem lamperne, så folk tager lamperne, stikker dem ned i jorden og sætter stikket i kontakten. De sparer de elektrikeren. Så kan kunden flytte lamperne rundt efter årstiden, de kan tage den med ind om vinteren, hvis de ønsker det, eller tage den med i kolonihaven. Der er mange fordele ved det, fortæller Dennis.
Hjælp udefra
At starte en ny virksomhed op bliver ikke altid en succes fra dag et, og vores to iværksættere oplevede også en del startproblemer.
– Vi har hængt lidt i bremsen her i starten med at komme ud på markedet, for vi har haft svært ved at skaffe nye kunder.
Der har været gamle kunder, der har efterspurgt reservedele eller nye lamper. De kender altså produkterne og ved, de er i orden. Vi har godt kunnet skaffe nye kunder, når vi har været på messer, men efter messerne er det ligesom døet ud, erkender Dennis.
Luminiz fik tilbudt hjælp fra firmaer, der ville hjælpe dem med at øge salget af lamper via forretningens egen webshop, men en garanti på mersalg kunne de firmaer aldrig give.
– Vi været igennem flere bureauer, der alle sammen har sagt, at de kunne en hel masse, men de kunne ikke levere noget i sidste ende. Det var dyre lærepenge.
Der kommer nogle og siger, at de vil sælge produktet for os på nettet. Men de kan ikke stille nogen anden garanti end at sende en regning hver måned. De garanterer ikke, at de kan sælge noget. Så vi har været igennem de der perioder, hvor det har kostet os rigtig mange penge, fortæller Dennis ærligt.
Planen for Luminiz er nu hovedsageligt, at de vil sælge produkterne via eksterne internetbutikker, mens alle lamper altid bliver lavet i Hårlev.
Stevns Erhvervsråd var inde over
Luminiz fik rådgivning og vejledning fra Stevns Erhvervsråd og fik lavet en målrettet plan for deres firma.
Udover et endagskursus i marketing fik Stevns Erhvervsråd også overbevist Luminiz’ to ejere om fordelene ved at benytte sig af udviklingsforløbet ”RaketVækst”, hvor man i løbet af tre intensive dage får set på sin virksomhed fra alle vinkler og får værktøjer til at lægge målrettede strategier på relevante områder af virksomheden.
– RaketVækst har været med til at skabe fokus på, hvad vej vi skal gå med butikken, så vi ikke skyder med spredehagl. For vi har været ude i nogle stormvejr med blandt andet nogle dyre lærepenge til markedsføring, forklarer Dennis, der i starten ikke var helt varm på tanken om skulle benytte sig af tilbuddet om deltagelse i “RaketVækst”, men som efterfølgende ikke har fortrudt det.
– Vi fik noget netværk med derfra. Vi fik struktureret vores markedsføringsplan og vores strategi-plan. Det har gjort, at vi er blevet retningsbevidste om, hvad vej vi vil gå med vores virksomhed. Med RaketVækst-forløbet i baghånden er vi blevet stærkere. Vi ved, hvad vi vil have, og vi ved, hvem der skal levere det til os, siger Dennis.
Efterfølgende er Luminiz ikke bare blevet sluppet fri uden snor. Der er løbende opfølgende møder med de andre kursusdeltagere og -undervisere omkring målsætningen og hvor langt, man er nået med de enkelte delmål.
– Den metode er god for mig, for så ved man, at man skal have præsteret noget til næste gang, for det er ikke fedt at møde op og ikke have lavet noget, siger Dennis.
Norden og flere ansatte
Ambitionerne for Luminiz fremadrettet rækker allerede udover landets grænser. Blandt andet vil de gerne have fundet butikker i Sverige, der vil forhandle deres designerlamper, men Norge er heller ikke udelukket, da de allerede har udkig deroppe.
Jørgen og Dennis fik i forlængelse af “RaketVækst”-kurset tilknytning til en konsulent fra Væksthus Sjælland, der ville hjælpe Luminiz med at vækste og ekspandere. Væksthus Sjælland er netop sat i verden for at hjælpe firmaer med at kortlægge deres forretningsmuligheder, og det var præcist, hvad Væksthus Sjælland endte med at gøre for Luminiz.
Væksthus Sjælland hjalp dem blandt andet med at finde en agent i Norge til at sælge Luminiz’ produkter via webshops allerede fra januar 2018. Kunden kan så bestille lamperne fra et nordisk land, men al produktion foregår stadig i Hårlev.
Og hvis kundeudvidelsen fortsætter efter drømmemålene, så har Dennis en stor forhåbning om, hvor Luminiz står i fremtiden.
– Om fem år har vi fem ansatte, der står og laver lamper, og det mål skal vi nok få, afslutter Dennis.
Læs mere om luminiz.dk eller følge deres virksomhed på
https://www.facebook.com/luminizDK/