Igennem 11 år har Bo Jakobsen repareret de sværeste skader på campingvogne i virksomheden, Repair-Shoppen, og med en stigende efterspørgsel fra hans kunder på print, tryk og staffering blev det starten for Stevns Print. I dag driver han virksomheden med fokus på ærlighed, personlig service og sparring med sine kunder, og finder arbejdsglæde i at have alle opgaverne mellem hænderne.
Bo er uddannet autolakerer, og i dag driver han begge sine virksomheder med stor succes fra et værksted ved sit private hjem lige uden for Store Heddinge. Her er hans kunder velkomne alle ugens dage, når blot de har en aftale, ellers kan han være svær at fange på værkstedet i den travlhed, det er at balancere mellem to virksomheder.
Sprængbrættet fra Repair-Shoppen til Stevns Print var en naturlig overgang, der startede med kundernes stigende efterspørgsel på stafferinger og print på campingvognene i forbindelse med reparation af vognene.
– Mange gange, når jeg har lavet en reparation via Repair-Shoppen, så har kunderne spurgt, om jeg ikke også kunne lave staffering eller streger på en vogn, og det var de glade for. Så har det udviklet sig hele tiden, hvor jeg har udbygget med rigtig mange maskiner og en ny monteringshal, som har gjort det muligt at lave bilmonteringer og større skilteopgaver, forklarer Bo.
I dag er det kun fantasien, som sætter grænser for, hvad Bo kan tilbyde sine mange kunder inden for banner, skilte, print, lasergravering, tekstilt tryk, klistermærker, folie og plakater, for der findes nemlig et hav af muligheder.
Lokalt samarbejde og netværk skaber succesen
Stevns Print har efterhånden eksisteret i fire år, og Bo kan stadig mærke, at virksomheden tager meget af hans tid, og derfor har han for nyligt ansat Flemming Olsen, som også kommer fra Stevns, som kan aflaste ham med monteringsopgaver i skilteafdelingen. Heldigvis synes Bo’s familie også, at det er rigtig sjovt at hjælpe til med nogle opgaver. Det er især opgaverne fra lokale virksomheder, foreninger og klubber, som fylder meget i det daglige, og den opbakning er Bo meget taknemmelig for.
– Jeg har været heldig, i det jeg har rigeligt at lave, og det er jeg sindssygt taknemmelig for. Mange af de lokale virksomheder bruger mig. Det er foreninger og klubber og større virksomheder, som bruger mig, det er jeg rigtig glad for, fortæller Bo.
Hvis hans kunder efterspørger et produkt, som han ikke er i stand til at lave med hans nuværende maskiner, så kigger han efter en ny maskine, der kan løse den opgave. Det er netop den efterspørgsel, som har været med til at udvikle Stevns Print til den store og omfavnende virksomhed, den er i dag.
– Jeg har et rigtig godt samarbejde med Stevnsbladet og deres grafikere – i øvrigt alle Stevns’ grafikere. De giver mig meget arbejde, og jeg prøver at sende folk op til dem. Og det synes jeg, at jeg gør hele vejen rundt, forklarer Bo.
Det er nemlig vigtigt for Bo med de lokale samarbejder, hvor alle anbefaler på kryds og tværs og tænker lokalt, som han mener, der er behov for her på Stevns. Endnu vigtigere er det for ham at være en del af et lukket netværk, der fordeler en masse viden og gode idéer inden for markedsføring, tryk og print og som kan være med til at forbedres alles kompetencer, som i sidste ende kan gives videre til kunderne.
– Jeg får nye kunder gennem mund-til-mund ved at mine kunder og samarbejdspartner anbefaler mig til andre. Jeg er meget glad for at de tit anbefaler mig, forklarer Bo.
Stevnsboerne, sparring & ærlighed er grundværdierne
Trods de mange større opgaver for de lokale virksomheder, er Stevns Print for alle – også privatpersoner – og Bo vil meget gerne servicere Stevnsboerne med alt fra personlige graverede værtindegaver, lasergraverede spækbræt til bedsteforældrene, og dåbsgave til den lille med navn trykt på en bamse. Det er nemlig de mindre og mere personlige opgaver, som Bo finder mest spændende, og hvor kunden sætter pris på det færdige resultat.
– Jeg vil jo rigtig gerne have, at stevnsboerne kender Stevns Print, for at de kan komme her. Uanset om det er familiesange, som skal kopieres, eller personlige tryk på T-shirts til løbeklubben, så kan de bare give mig et kald, og så finder vi ud af noget over en kop kaffe, fortæller Bo.
Det er nemlig ofte over en kop kaffe, at Bo sammen med sine kunder finder frem til den bedste løsning på en opgave, og hvor han kommer med sine ærlige mening for at sikre et resultat i god kvalitet.
– Vi er sammen om det, i stedet for jeg bare siger, hvordan det kan laves. Vi hører, hvad hinanden siger, og jeg kommer med min ærlige mening. Det har jeg fået rigtig positiv respons på. Det gør, at kunderne får en rigtig god oplevelse, når produktet i sidste ende er i god kvalitet. Jeg kan godt lide at lave noget, som folk sætter pris på, forklarer Bo.
Mange griner da også, når de hører prisen for to graverede glas og en flaske rødvin med en personlig etikette, fordi prisen er lavere end forventet. Det skyldes, at kunderne hovedsageligt betaler for ydelsen, da de produkter, som der trykkes eller printes på, kan fås til meget fair priser og i rigtig god kvalitet. Derfor er det også svært for Bo at prissætte sine varer, da der er mange forskellige kvaliteter. Den rigtige pris er oftest noget, Bo finder ud af sammen med kunden.
Fremtiden for Stevns Print
Stevns Print skal være større, og skabe endnu mere vækst i fremtiden. Det er Bos vision for virksomheden. Derfor er målet fortsat at holde sig ajour med den nyeste teknologi inden for tryk og print, og købe endnu flere maskiner, som kan løse nye og spændende opgaver.
– Der skal være plads til, at kunder kan komme og sige, de skal bruge et par graverede glas i overmorgen, og det skal jeg have tid til. Min virksomhed er ikke, og bliver ikke, tror jeg, et sted som kan levere til hele Danmark, men den er til for at servicere Stevnsboerne og til en pris, som egentlig er ligesom på nettet, bare uden fragten og forsendelsen, afslutter Bo.
Du kan læse mere om Stevns Prints ydelser på hjemmeside.