På Erhvervstræf ’24 blev Bjarne Nielsen optaget i Stevns Erhvervs Hall of Fame for ekstraordinære erhvervsindsatser i Stevns. Det gjorde han fordi, han gennem 30 år har drevet succesfuld virksomhed i Stevns. Vi har været forbi for at høre om, hvordan det hele startede, rejsen frem til i dag og hvor Bjarne ser Strøby Turist bevæge sig hen i fremtiden

Bjarne fulgte sit hjerte og Karin til Stevns

”Jeg har nok altid være et impulsivt menneske og turde springe ud i de muligheder, der har vist sig – og så først tænke over dem bagefter,” fortæller Bjarne med et smil, mens vi sidder i kontoret på første sal over værkstedet, som blev etableret i 2014.

Den første mulighed han greb, bragte ham fra Hørsholm til Stevns i 1994. Stevns var hjemegn for hans kone Karin, men for Bjarne var det meget langt ude på landet. Alligevel tog han springet og overtog taxikørslen i det, der dengang var Vallø Kommune.

”Når man kommer ind på et marked, hvor der allerede findes andre etablerede aktører, så handler det om at finde det du kan bedst, så du adskiller dig fra dem. I mit tilfælde valgte jeg at holde døgnåbent. Kunderne kunne altid få fat i os; også lørdag nat, når de skulle hjem fra byen, og det var umuligt af få en taxa” fortæller Bjarne om sin forretningsplan.

Efter 3 uger kunne Bjarne ansætte sin første chauffør og efter 1,5 måned yderligere en afløserchauffør til at køre ferie og weekend. John blev senere fastansat og har arbejdet i virksomheden indtil han gik på pension sidste år.

Bjarne Nielsen Strøby Turist Hall of Fame

Grundstenene skal på plads

De første mange år handlede det om opbygning af forretningens fundament. Kvalitet, sikkerhed og service blev grundstenene i det fundament, han har bygget først taxaselskabet og siden Strøby Turist op på.

”Jeg plejer at sige, at alle kan finde ud af at køre fra A-B, men det er alt det andet, der skaber succes. Du skal tilbyde kunderne noget mere, end bare transporten for at de kommer igen og bliver ved med at vælge dine ydelser frem for andre. Derfor er kvalitet, sikkerhed og service mine nøgleord. Og det har virket; nogle af vores kunder, har beholdt os selv om vi ikke har været de billigste, men fordi vi har den bedste service og kvalitet,” fortæller Bjarne.

Transport er en tillidssag, chaufførerne kører med mange mennesker og derfor skal der være en solid tillid til at sikkerheden er i top. Ellers finder kunderne en anden virksomhed til opgaven.

”Vi har kunder, som man normalt ikke vil have i en virksomhed på landet. Vi leverer hver gang – med et smil. Hvis der sker fejl, erkender vi det, løser det og lærer af det, så vi kan komme videre. Det gælder om at fokusere på det du er god til og få nogle andre til at lave det andet,” forklarer Bjarne, der fremhæver at uden gode medarbejdere er det ikke muligt at opnå succes.

Det har været nødvendigt at sadle om​

Da taxaselskabet var på sit højeste, havde Bjarne otte taxaer og to minibusser, men efterspørgslen begyndte at svinde, da flere fik bil nummer to og natbussen overtog en del af turene fra byen. Der var ikke samme behov for taxaer, som der tidligere har været. Derfor var Bjarne nødt til at træffe en hård beslutning og omstrukturere forretningen.

9. oktober 2005 lukker taxaselskabet og 10. oktober åbner Strøby Turist. Bjarne har valgt at omstille forretningen til buskørsel.

”Den dag i dag, er jeg meget stolt af den beslutning, men det var på ingen måde en let beslutning. Jeg havde købt en gammel turistbus i 2004 og opgraderet mit kørekort, men nu skulle buskørsel være det bærende i forretningen. Et helt nyt marked i forhold til det vi kom fra med taxakørsel,” fortæller Bjarne, der husker at de første kunder kom, fordi han var kendt lokalt.

2008 blev året, hvor de første store investeringer for alvor blev lavet og hvor de fik foden inden for hos rejsebureauerne. Igennem mange år, har Strøby Turist haft et tæt samarbejde med Best Travel i Jylland og er nu deres agent på Sjælland.

Det er helt afgørende, hele tiden at tilpasse sig markedet og kunne levere et produkt, hvor pris og kvalitet hænger sammen.

Når vejen slår et uventet sving

Bjarne har oplevet at vejen har bugtet sig, men særligt to voldsomme sving har sat sine spor. I 2018 får Bjarne konstateret kræft og må erkende, at det, at drive virksomhed og være i et intensivt sygdomsforløb ikke matcher.

”Sygdommen skulle jeg klare, men hverdagen og min virksomhed, var jeg noget mere bekymret for. Jeg var så heldig, at mine fantastiske medarbejdere tog beslutningen for mig. Jeg fik at vide, at jeg skulle passe på mig selv og se at blive rask, så skulle de nok passe forretningen.”

Bjarne overlod tøjlerne til kørselsleder Tina, der har været med siden 1996. Hun blev fungerende chef indtil han kom på benene igen. Bjarne beskriver det selv som det største skulderklap man som chef kan få fra sine medarbejdere.

”Den stædighed, der skal til for at drive selvstændig virksomhed, var med til at hjælpe mig igennem kræftforløbet. Den, og så en stålsat tro på, at jeg ikke var klar til at forlade min familie og en viden om, at medarbejderne kørte forretningen videre.”

Lægerne har været tydelige om, at stress var en udløsende faktor i kræftforløbet. Jeg har kun respekt og roser til overs for personalet i Sundhedsvæsenet.

I dag er Bjarne tilbage på fuld tid, men ikke i helt samme tempo som tidligere.

” Du skal huske den familie, der bakker dig op; uden den overlever du ikke længe. Jeg har arbejdet hårdt i mange år og det har min familie betalt for. Nu skal jeg tage det lidt mere med ro og være der for dem.”

Corona

Sving nummer to på vejen kom i 2020, hvor hele landet lukkede ned og dermed forsvandt forretningsgrundlaget for Strøby Turist også. Bjarne måtte i gang med den frygtelige tunge opgave at opsige alle sine medarbejdere. Han husker det som en af de værste dage i sin professionelle karriere.

Efter det første chok havde lagt sig, begyndte tingene langsomt at se bedre ud. Der var stadig opgaver, der skulle løses og stadig mennesker, der skulle fragtes fra A-B.

”Vi havde en bredde i arbejdsopgaverne, der afgjort var med til at redde forretningen. Så i sidste ende, endte det kun med at vi måtte gå 35 % ned i omsætning,” fortæller Bjarne, der også kunne ansætte alle sine chauffører igen på lønkompensation. Det takker han samfundet mange gange for.

Nu er kunderne kommet tilbage, plus at der også er kommet kunder fra andre virksomheder og Strøby Turist er kommet ud af 2021 og 2022 med overskud. Ja, faktisk oplever virksomheden en opblomstring med en øget omsætning på 25 %. Det har muliggjort nye investeringer, der er med til at fremtidssikre forretningen.

Du skal huske den familie, der bakker dig op; uden den overlever du ikke længe. Jeg har arbejdet hårdt i mange år og det har min familie betalt for. Nu skal jeg tage det lidt mere med ro og være der for dem.
Bjarne Nielsen

Hvor skal vi hen nu

”Jeg ser ind i en fremtid, hvor jeg på sigt ikke skal være den drivende kraft i virksomheden og hvor andre skal til at tage over. Jeg tog med på Raketvækst for at blive klogere på hvordan min forretning skal udvikle sig frem mod et evt. generationsskifte eller salg. Det har været en øjenåbner og jeg har fået meget med hjem, som der lige skulle tænkes lidt over.”

Bjarne ønsker ikke, at Strøby Turist skal være så stor at kunderne drukner. Der skal stadig være personlig betjening og den service som har været fundamentet fra starten.