Det var ikke en barnedrøm for Natasja Justesen at blive guldsmed, men da hendes liv førte i den retning, greb hun chancen og har aldrig fortrudt. I dag har Natasja sin egen virksomhed med eget guldsmedeværksted.
Der er meget man skal kunne som selvstændig og mange ting at vide. Stevns Erhvervsråd besøgte Natasja for at hjælpe hende til næste skridt.
Natasja Justesen har boet på Stevns altid og modsat mange af sine venner, har hun aldrig haft lyst til at flytte andre steder hen.
For nogen er deres karriere en drøm fra starten for at nå et bestemt mål. For Natasja har det langt hen ad vejen været tilfældet der har rådet. Nu føler hun endelig, at hun er landet på en hylde, hvor hun gerne vil være – og hvor hun gerne vil udvikle sig og gøre mere.
Fra reparation af andres smykker til eget design
Rejsen mod at blive guldsmed startede for Natasja, da der blev brug for en fagkyndig i hendes svigerfamilies guldsmedebutikker. Og hvem ved mere om smykker end en guldsmed. Natasja kunne godt lide håndværket og har brugt mange kræfter på at bliver virkelig dygtig.
I dag har Natasja en del af sin omsætning på reparation af smykker, men hendes drøm er, at kunne leve af at producere sine egne smykke og designs. Hun har fundet en helt speciel niche, hvor kunderne kommer med gamle smykker, som hun så smelter om til nye smykker i tæt samarbejde med kunderne. Det bliver til unika smykker og er meget populært.
Natasja har nu indrettet sit eget værksted i en længe af sit smukke hus, idyllisk placeret langt ude på landet på Stevns.
Hjælp til næste skridt
Men hvordan gå man fra at være ene kvinde ved roret til evt. at ansætte en medarbejder eller at øge sin omsætning. Det er et svært skridt og kan også føles grænseoverskridende.
Iværksætter- og virksomhedskonsulent Jesper Yde Knudsen træder til med vejledning til hvilke skridt Natasja konkret kan tage og hvilke muligheder hun har. Der er ikke kun én rigtig måde at gøre tingene på, men nogle gange kan det være nødvendigt med en andens blik for at se, hvor de lavthængende frugter er. I sidste ende er det Natasja selv, der skal beslutte, hvad hun ønsker at gøre og hvordan virksomheden skal udvikle sig.
For Natasja kan det være at sige et deltidsjob op og at fokuserer på hvilke reparationsopgaver hun tager ind, så hun optimerer sin tid. Men det kan også betyde en periode med ekstra arbejde indtil der er råd og opgaver til at ansætte en medarbejder. Tiltag, der på lang sigt vil give mulighed for at arbejde mere med egne design og få en større soliditet i virksomheden.
Sociale medier er en uvurderlig kilde til markedsføring for små virksomheder, men det kræver også tid, øvelse og viden. Kommunikationskonsulent i Erhvervsrådet, Marie Bisschop-Thomsen var inde over, for at hjælpe Natasja med at finde hendes vinkel og stemme på sociale medier, særligt Instagram. Det handler om at finde en autentisk fortælling som gengiver virksomhedens DNA. Og så er det vigtigt at lægge en plan for hvor, hvornår og hvor tit man gerne vil uploade noget, ellers kan sociale medier bliver en tidsrøver, som ikke matcher med udbyttet.
Vi glæder os til at følge Natasjas rejse og se hvordan hendes virksomhed udvikler sig.