360-graders løsninger på lys
Hvad sker der i en virksomhed, når den går fra at være drevet af ejerleder til at blive en del af en stor koncern. Den forandring har Højager været igennem de sidste år. De tre private ejere solgte i marts 2022 virksomheden Højager Belysning til Solar A/S. Samtidig overgik ledelsen til en direktør

Ny strategi
Som direktør har Michael en klar strategi om at skabe vækst i virksomheden. Målet er ikke længere at sælge et produkt til kunderne, men at sælge en samlet løsning, hvor Højager ser på hele kundens behov for energioptimering med speciale i lys.
”Vi er kommet hen til en projektstrategi, hvor vi tilbyder komplette 360-graders løsninger. Vi screener bygningen for at finde ud af, hvordan tilstanden er i dag: hvad findes af armaturer, styringsmuligheder mv. Og så rådgiver vi om den optimale løsning ud fra den konkrete bygning,” forklarer Michael om den nye strategi.
Mange af Højagers kunder er stadig offentlige organisationer og der er et klart strategisk fokus på, at tilbyde løsninger til energioptimering og grøn omstilling.
”Vi kan sørge for, at kunden kommer i mål med den lovede energioptimering og vi kan sikre, at der ligger den korrekte dokumentation efterfølgende. Vi hjælper dem over målstregen og sørger for at det kan bruges i CO2-regnskab mv,” siger Michael.
Adgang til nye muligheder
Det har givet nye muligheder for produkter og optimering af processer at blive en del af noget større. Samtidig har Højager også haft mulighed for at bibeholde det, der virker godt for dem. Michael er særlig tilfreds med adgangen til produkter fra Solars kæmpe automatiserede lager.
”Der er natlevering fra Solar med ankomst i Hårlev eller direkte til kunden tidlig morgen, så hvis vi lægger en bestilling om aftenen, så er den klar næste morgen. Den form for logistik og lagerløsninger giver kæmpe fleksibilitet,” fortæller Michael.
Højager har også fået en professionel bestyrelse bestående af tre medlemmer fra Solar. Det giver meget værdifuld sparring til Højagers strategi og udvikling.
Ekspertviden på løsninger og dokumentation
Alt skal kunne dokumenteres i dag. Her er det også en fordel at være en del af Solar, de ligger inde med alle de rigtige tal og dem nyder vi godt af. Fx når vi piller gamle armaturer ned, bliver de kørt til genbrug, skilt ad, og bortskaffet efter danske forskrifter. Vi kan dokumentere det hele,” siger Michael
Engang tændte man bare på kontakten, når man gik ind i et rum. I dag bliver hele anlægget programmeret digitalt, så den samlede løsning energioptimerer forbruget. Den øgede specialisering gør, at der er brug for ekspertviden til at gennemføre omstillingsprocessen. ”
Vi har en klar plads i markedet som rådgiver, der har overblikket og koordineringen af projekter. Det kan være i forhold til at skabe overblik over flere bygninger og finde ud af, hvor det er bedst at sætte ind først eller få beskrevet udbudsmateriale grundigt hos kommunerne. Alt vores materiale, vores dokumentation, udregninger, kortlægning og produktspecifikationer ligger digitalt, det gør kommunikationen med kunderne meget lettere,” forklarer Michael.

Kompetencer in house
En af de lange og tunge omstillingsprocesser til den nye strategi har været at sikre, at Højager har de nødvendige kompetencer. Heldigvis havde vi mange dygtige medarbejdere i firmaet, men vi har også kunne tiltrække nøglemedarbejdere fra elbranchen. Meget af det arbejde der skal udføres, sker hos kunderne rundt i hele landet.
”Vi har investeret i nye kompetencer og har indhentet ekspertviden, der har givet os de kompetencer vi behøver in house. Det har været en stor omvæltning – også for vores eksterne leverandører. Det har været en vild forandring på kort tid, men vi er kommet i mål,” fortæller en tilfreds Michael