Stort fokus på uddannelse

Vi møder Carsten Joost en kølig vinterdag i værkstedet i Rødvig til en snak om fremtidens arbejdskraft. Carsten er elektriker og har Joost El, der for tiden har 16 medarbejdere. I de 19 år, han har drevet virksomhed, har han altid haft mindst en lærling.

”Vi kører gerne med tre lærlinge på samme tid. De kører i et rul, så der hele tiden er nogen også mens de er på skole. Vi har svært ved at finde lærlinge fra Stevns lige nu. Vi prøver vores bedste for at tiltrække lokale unge og kan godt se, at vi måske skal fange de unge tidligere. Det
kunne godt være allerede i 7-8 klasse,” fortæller Carsten.

Generel udfordring af skaffe medarbejdere

Det er ikke kun de unge, der kan være et problem. Carsten oplever, at det også kan være svært at skaffe færdiguddannede folk. Og at konkurrencen om de dygtige er blevet større. Det har fået ham til at ændre tilgang til sin egen rekruttering:

”Jeg vil egentlig gerne have mine lærlinge ud at se noget nyt, når de er færdiguddannet. Så tidligere har jeg opfordret dem til at arbejde andre steder og så gerne
komme tilbage. Men nu er vi begyndt at holde på dem, for at være sikker på at få de medarbejdere vi skal have.”

Carsten er meget optaget af elektrikerfaget og i at uddannelsen er så attraktiv for unge som muligt. Derfor sidder han med i bestyrelsen for FGU Midt- og Østsjælland. FGU står for Forberedende GrundUddannelse og udbyder et trinbræt for unge til at komme ind på erhvervsuddannelserne.

”Det giver et godt indblik i, hvordan vi bedre kan hjælpe de unge, der har udfordringer i livet, så de kommer ind på en uddannelse. Fx arbejder vi med at gøre skolepraktikken bedre. Desværre er der flere og flere unge, der kommer i skolepraktik. Så hvordan kan vi vende den udvikling?”

Carsten Joost

Udfordringen ved praktikpladser

Det er dog ikke umiddelbart så nemt at løse. Det handler både om forholdene ude hos virksomheder
og matchet med de unge. Carsten ved fra sin egen
virksomhed, at det kan være svært at stille de rigtige ramme til rådighed.

”Vores udfordring er at vi ikke arbejder med ting, der er helt ufarlige. Der skal være nogle styrbare rammer. Derfor tager vi normalt først vores lærlinge fra GF2 (red.: den fagrettede del af erhvervsuddannelsen) – så er de sporet ind på den retning de vil. Vi skal give dem den praktiske del og skolen skal stå for den teoretiske del,” forklarer han.

Skole/virksomhedssamarbejde

Samtidig vil han meget gerne være en del af skole/virksomhedssamarbejdet i Stevns og være med til at opbygge nogle fælles tilbud til de børn, der ikke trives i en vanlig folkeskole.

”Jeg vil gerne bidrage til at samle nogle af de børn op, der er tabt i systemet. Jeg vil gerne bidrage til samfundet og lokalsamfundet. Der er brug for, at nogen stiller muligheder til rådighed for dem, der har det lidt sværere.”

Bliv medlem af Stevns Erhverv

Stevns Erhverv består af omkring 200 medlemmer. Du kan også støtte op om Stevns Erhvervs arbejde og få indflydelse på erhvervslivet i dit lokalområde.