Nu er et godt tidspunkt til at bruge lidt tid på din kommunikationsplan for det næste halve år.
En god kommunikationsplan giver dig ro i maven, overskud i hverdagen og hjælper til at holde en rød tråd med fokus på den kommunikation, der reelt er vigtigt for din virksomhed.
Kommunikations- og markedsføringskonsulent i Stevns Erhverv, Marie Bisschop-Thomsen giver her fem gode råd til din kommunikationsplan.
Planen bør dække alle former for kommunikation lige fra rettelser på hjemmeside, tryksager, sociale medier og til kundekontakt.
Alt efter dit temperament kan din kommunikationsplan være meget eller lidt detaljeret. Vigtigst er det, at du sikrer dig, at du har et overblik.
Det skal du gøre:
- Sker der noget vigtigt. Har du store begivenheder, messer, særlige arrangementer eller andet, som kræver lidt mere kommunikation. Sæt dem i planen først. Og planlæg hvor lang tid i forvejen du skal begynde at kommunikere, hvor skal du kommunikere henne og hvor mange gange.
- Daglig gentagende kommunikation. Nye varer, åbningstider el.lign. Hvis der er brug for daglig kommunikation, er det vigtigt at sætte tid af til denne og måske se på om det kan automatisere eller om du skal have andre til at varetage opgaven.
- Relation til dine kunder. Husk at gøre plads til den kommunikation, der skaber relation til dine kunder. Fokus for din kommunikation kan hurtigt blive på produkter og produktion, men salg bliver lettere når du har en god relation til kunderne. Så husk også at have fokus på denne. Her ligger også den direkte kommunikation til kunderne, når du står overfor dem eller taler i telefon.
- Skal du have hjælp? Skab et overblik over om du kan løse alle opgaverne selv eller om du har brug for hjælp. Det kan være til tryk, grafisk opsætning, fotografering, medarbejderkurser osv. Vær ude i god tid og kontakt de samarbejdspartnere du får brug for.
- Det uforudsete. Husk at altid, at der skal være plads i din kommunikation til det uforudsete, så hvis dronningen kigger forbi, skal der være plads til at kommunikere om det. Det er en god idé at tænke lidt over, hvordan du helst vil kommunikere om overraskelser, så du ikke skal opfinde det hele på fem minutter når det gælder.
Kontakt mig meget gerne, hvis du vil have hjælp, sparring eller input til din kommunikationsstrategi. Eller hvis du gerne vil have uddybet de fem råd.
Marie Bisschop-Thomsen, mail marie@stevnserhverv.dk
Spørg mig
Marie Bisschop-Thomsen
Kommunikations- og Marketingkonsulent
Bliv medlem af Stevns Erhverv
Stevns Erhverv består af omkring 200 medlemmer. Du kan også støtte op om Stevns Erhvervs arbejde og få indflydelse på erhvervslivet i dit lokalområde.