Der er nok at se til for Fie Mulvad, som har startet mandskabsudlejnings- og servicevirksomheden Mulvad Service Ivs., og hendes mand Kim, som i det nye år ansættes på fuld tid i virksomheden. Firmaet vokser hurtigt, og der er allerede planer om en udvidelse af kundemålgruppen og en fordobling af antallet af medarbejdere i løbet af det næste år.
Når man sidder hjemme i Kim og Fie Mulvads stue og drikker kaffe og klør deres store hund bag øret, tænker man måske ikke som det første over, hvor meget de har at se til. Men man skal ikke lade sig narre. Fie sidder med computeren foran sig, telefonen ringer, og man forstår snart, at de har travlt – rigtig travlt.
Siden Fie startede virksomheden Mulvad Service Ivs., er det gået stærkt. Hun gik i gang med forberedelserne for knap et år siden, i maj måned fik virksomheden cvr-nummer og i juli begyndte de første opgaver at komme ind. På det tidspunkt havde hun to medarbejdere ansat; i august voksede de til fem, og nu har hun ni.
Mulvad Service Ivs. er en mandskabsudlejnings- og servicevirksomhed, som lejer maskinførere, håndfolk, serviceassistenter og andet mandskab ud på timelønsbasis. Fie driver virksomheden ved siden af sit almindelige job på Danhostel i Store Heddinge. Hun har fået stor hjælp af sin mand Kim, som arbejder i entreprenørbranchen og derigennem har mange gode kontakter til sælgere og entreprenører.
Virksomhedens kundegruppe er typisk større entreprenørfirmaer, som skal bruge assistance til forskellige opgaver inden for jordbranchen. Opgaverne kan vare lige fra en enkelt dag til flere måneder, og sidstnævnte har Mulvad Service Ivs. mange af. Lige nu er de for eksempel i gang med en større opgave for GSV, hvor de arbejder med at køre jord væk fra metrograveriet i København.
Det er både nemt og fleksibelt for kunderne at leje mandskab gennem Mulvad Service Ivs., fortæller Fie:
– For det første undgår de at skulle ansætte folk, som de vil blive nødt til at afskedige, når der igen bliver mindre travlt. Og for det andet ved de, at de lejer kompetent mandskab, som udfører arbejdet ordentligt.
Fra to til ni ansatte – på fire måneder
Kim og Fie har for nogle år siden været selvstændige med samme type af virksomhed, som Fie driver nu, og deres erfaringer og branchekendskab har været afgørende for, at Mulvad Service Ivs. nu har fået så travlt.
– Vi ved jo, at der er et stort marked her. Branchen har været lagt ned, men den er begyndt at komme sig nu, og der er masser af opgaver at tage fat på. Den nødvendige arbejdskraft er her også, for der er masser af folk, som for eksempel er i nyttejob eller aktivering, som er klar til arbejdsmarkedet og gerne vil have noget at lave, fortæller Fie.
Da Kim og Fie blev bekræftet i, at der var et marked, som de kunne leve af, valgte de at satse fuldt ud på deres virksomhed. Derfor bliver Kim i det nye år ansat som daglig driftsleder på fuld tid. Fie bliver dog i sit nuværende job og fortsætter arbejdet med virksomheden ved siden af.
Netværk er altafgørende
Ifølge Kim og Fie er det nødvendigt at have et stort netværk, hvis man skal overleve som selvstændig inden for deres branche, og det har Kim heldigvis. Gennem ti år som formand i entreprenørbranchen har Kim fået mange gode kontakter, som han har sørget for at holde ved lige. De kender Kim i forvejen og ved, at han står for et veludført stykke arbejde, og derfor kan denne kontakt ofte give mange kunder.
Kim er også gået i gang med at oprette en hjemmeside, men den vil ikke blive det bærende element i virksomhedens markedsføring, mener han.
– Hjemmesiden vil måske kunne få betydning i forhold til private kunder, men ellers foregår vores markedsføring mest mund-til-mund. Derfor er dèt, der virkelig betyder noget, at folk kender os for veludført arbejde, fortæller Kim.
Hjælp til iværksættertilværelsens udfordringer
Selvom Kim og Fie ikke er uerfarne iværksættere, har de gjort brug af Stevns Erhvervsråd i forbindelse med opstarten. Blandt andet kan det være en stor økonomisk udfordring at ansætte nye medarbejdere, når man som nystartet virksomhed kan have svært ved at præsentere en komplet forretningsplan i banken. Heldigvis har de kunnet henvende sig til Erhvervsrådets virksomheds- og iværksætterkonsulent Jesper Yde Knudsen for hjælp og rådgivning.
– Jesper har hjulpet os rigtig meget med nogle af de ting, som vi har løbet panden imod. Han har blandt andet formidlet kontakten til Omniveta, som er et firma, der opkøber fakturaer. Det har betydet, at vi nu får vores betaling inden for fire dage, hvor der tidligere kunne gå op til 30 dage, før vi fik pengene hjem fra kunderne, og det betyder meget for vores likviditet, fortæller Fie.
Kim og Fie regner med, at Mulvad Service Ivs. vil vokse yderligere til omkring 20 ansatte i løbet af det næste års tid. Indtil videre er det mest jordbranchen, der har holdt virksomheden beskæftiget, men Kim og Fie vil fremover gerne satse mere på rengøringsopgaver i den private sektor, og de har blandt andet et muligt samarbejde med Stevns Personlig Pleje i støbeskeen.