Christine Hansen har lagt en kometkarriere i Københavns hæsblæsende reklame- og webbranche bag sig for at slå sig ned i Magleby og starte virksomheden Stevnsdesigneren. Her specialiserer hun sig i at hjælpe lokale virksomheder med design og markedsføring.

For et halvt år siden startede Christine Hansen design- og reklamevirksomheden, Stevnsdesigneren, som hjælper virksomheder med marketing, web og design. Selvom hun nu er iværksætter, har hun allerede mere end 20 års erfaringer fra reklame- og webbranchen. Hun er efter eget udsagn ”født med farveblyanter i hånden”, og allerede i folkeskolen tjente hun sine lommepenge ved at lave reklamer for lokale virksomheder.

– Jeg er oprindeligt fra reklameverdenen, men lige så snart internettet kom frem, sprang jeg på det i stedet, så jeg var en af de første i Danmark, der lavede hjemmesider, og folk der fulgte efter, ringede gerne til mig for at finde ud af, hvordan man gjorde, fortæller Christine.

I internettets spæde start, hvor der ikke fandtes deciderede hjemmesideuddannelser, var Christines kompetencer eftertragtede. Hun gjorde hurtigt karriere i København, hvor hun først arbejdede som freelancer for nogle af Københavns store reklame- og webbureauer. Siden blev hun fastansat, og på få år gik hun fra menig medarbejder til at blive grafisk afdelingschef og Creative Director. Christine opnåede bl.a. at blive kåret til ”Årets Chef” for hendes ledelsstil, hvor medarbejderne havde fuld frihed til at arbejde når og hvor som helst, de ønskede, så længe opgaverne blev løst til tiden.

– I min optik havde jeg et dream team af virkelig begavede designere i min afdeling, fortæller Christine, som havde store opgaver for bl.a. Semco, Kinnarps, HTH, Lyngby Storcenter og mange andre store og mellemstore virksomheder.

– Jeg hoppede meget opad, men der var jeg jo også ung og skulle prøve det hele på en gang, så det gik bare stærkt, fortæller Christine.

Lynkarrieren var ikke uden omkostninger, og en arbejdsuge på 80 timer, var ikke unormal.

– Jeg var en robot til sidst. I den sidste virksomhed jeg var, havde jeg simpelthen tjent så mange penge, at jeg tog orlov fra erhvervslivet i nogle år. Jeg havde jo ikke tid til at bruge dem, så jeg tog et par år fri fra erhvervslivet og fik tid til at finde mig selv og rejse lidt, fortæller Christine.

Jeg har aftjent min ”værnepligt”

Efter et par års orlov og en afstikker på kokkeskole flyttede Christine fra det pulserende liv i hovedstaden til mere landlige omgivelser i Magleby på Stevns.

– Du må gerne skrive ”udkants-Magleby”, griner Christine: Vi er herude, hvor der ikke er fibernet, men det er meget charmerede. Inde i København skal alting jo gå så stærkt. Hun fortsætter:

– Jeg savner ikke København. Jeg har aftjent min ”værnepligt” i byen.

I marts dette år sprang Christine så ud som selvstændig med firmaet Stevnsdesigneren. Hun driver virksomheden fra sit rummelige hjemmekontor og har ikke planer om at udvide til et stort firma med mange ansatte – der har hun været.

– Som iværksætter handler det i første omgang om at få hjulene til at dreje rundt og opnå en rimelig indtjening. Jeg synes selv, at jeg er godt på vej, men lægger også de nødvendige timer her i opstartsfasen, fortæller Christine.

S for Stevnsdesigneren

I Christines logo, som hun selvfølgelig selv har designet, slynger Klinten sig i et elegant S – S for Stevnsdesigneren. Det er et helt bevidst valg, for Christine går efter lokale virksomheder, som har brug for hjælp til deres hjemmeside, et nyt logo, rådgivning om sociale medier eller noget helt fjerde. Selvom hendes virksomhed endnu er ung, har hun allerede hjulpet flere erhvervsdrivende på Stevns til bedre design og markedsføring.

– Jeg vil tro, at jeg får 80% af mine kunder gennem Facebook, og den anden store del er gennem netværket i Stevns Erhvervsråd, fortæller Christine, som meldte sig ind i Stevns Erhvervsråd, kort efter hun kom til Stevns.

Christine har tilpasset hele sit forretningskoncept til Stevns og omegn, og hun har tænkt meget over at sætte en pris, som er til at betale for de mindre erhvervsdrivende, som der er mange af, i området.

– Prisen er jeg meget bevidst om, og jeg er ikke ude efter at tjene mange penge, jeg vil hellere hjælpe folk, ellers ville jeg have en anden pris, eller ansatte og udvide forretningen, forklarer Christine.

Kan ikke lade være

Når man taler med Christine, er det tydeligt, at markedsføring ikke bare er hendes arbejde, men hendes interesse. Hun holder sig orienteret gennem tekniske artikler og nyheder fra nettet, deltager i fora for web- og grafik-nørder, deltagere i kurser og bruger mange timer på research og udvikling. Ser hun en hjemmeside, som hun med få justeringer kan gøre bedre, kontakter hun ofte virksomheden bag.

– Jeg kan bare ikke lade være.

Det kan f.eks. være, hvis hjemmesiden har billeder, der er så tunge, at siden er alt for lang tid om at åbne, eller hvis siden er svær at finde via Google.

– Du kan ikke bare lave en hjemmeside og så tro, at den er færdig. Du skal også lave søgemaskineoptimering, det er simpelthen dødvigtigt, for hvorfor bruge mange penge og tid på at lave en hjemmeside som ingen kan finde? Spørger Christine retorisk.

Derfor hjælper hun også mange erhvervsdrivende med søgemaskineoptimering, komprimering af billeder eller i det hele taget med at komme online. Med hendes kreativitet, omfattende tekniske viden og grafiske evner, får kunderne både en hjemmeside som er flot at se på, søgbar og læsevenlig – både på computer og mobil.

Mit bedste råd: Kontakt Stevns Erhvervsråd

Det er ikke unormalt at finde Christine bøjet over en tegning midt om natten. Hun har et enormt drive, og det er en af grundende til, at hun godt kan lide sit nye liv som selvstændig.

– Jeg kan godt lide, at det er mig der bestemmer farten. Hvis jeg gerne vil køre 90 timer om ugen, kan jeg gøre det, og hvis jeg gerne vil arbejde på en idé kl. 2 om natten, kan jeg det. Og i sidste ende er det mig, der tjener pengene på det, fortæller Christine.

Hun runder af med et råd til andre, der går med en iværksætter i maven:

– Jeg siger til rigtig mange; prøv at kontakte erhvervsrådet, for de ved en hel masse – både om de tekniske formalia og det helt lavpraktiske; hvordan får jeg nogle flere kunder. Det synes jeg alle iværksættere burde gøre på Stevns, slutter hun.

Du kan læse mere om Stevnsdesigneren på http://stevnsdesigneren.dk/ og følge hendes arbejde og få gode råd om markedsføring på https://www.facebook.com/Stevnsdesigner