Carsten Pedersen driver sit bilværksted med samvittigheden i orden. Han leverer god service og fair behandling til sine kunder, og det er en strategi, der ser ud til at virke. Værkstedet har nok at lave og tiltrækker kunder fra hele Sjælland.

Gemt lidt væk fra vejen i et hyggeligt villakvarter i Valløby ligger et bilværksted. Her driver Carsten Pedersen virksomheden, der har serviceret biler i over 50 år. Det var Carstens far, der startede virksomheden og drev den i 35 år, hvorefter han gik på pension.

– Min far kommer og kigger til os næsten hver dag, han kan ikke helt slippe at han har været her, fortæller Carsten, der forklarer at hans far bor lige nede af vejen, og derfor har han svært ved at holde sig væk fra værkstedet.

Fra værkfører til chef

Carsten har altid interesseret sig for biler, og har siden han fik kørekort kørt motorløb. Derfor lå det ikke fjernt for Carsten at blive mekaniker. Han kom i lære på et værksted i Herfølge, hvor han endte med at være i 8 år, inden han valgte at komme hjem og arbejde på sin fars værksted.

– Der var ikke så meget at lave på værkstedet i Herfølge, så jeg kørte tit tidligt hjem og skruede videre på værkstedet herhjemme, fortæller Carsten, der hurtigt blev træt af at pendle frem og tilbage, når han ligeså godt kunne bruge hele dagen på sin fars værksted.

Det blev til 10 år som svend og værkfører på Vallø Autoværksted, før hans far måtte gå på pension og overlade forretningen til Carsten. Men det var ikke det store spring at gå fra at skrue på bilerne til at sidde på kontoret.

– Jeg overtog virksomheden fra min far i januar 1999, da han gik på pension. Jeg var jo inde i det hele, så det var ikke den store udfordring at overtage. Og så kunne jeg jo få lov at bestemme det hele selv – det var faktisk en fordel! fortæller Carsten med et grin.

Arbejdsopgaverne har dog ændret sig en del efter Carsten fik den nye titel som ejer og leder af virksomheden. Nu er det kontorarbejde mere end mekanikertjansen, der kalder, når Carsten møder ind. Det er Carsten dog ikke ked af, for begge dele har jo sin charme.

– Jeg skruer ikke ret meget mere, det kan jeg slet ikke nå. Telefonen ringer hele tiden. Jeg har kontakt med sælgere og kunder, og jeg laver også alle fakturaer selv, forklarer Carsten, der dog har givet sig selv en fridag om ugen, hvor ansvaret for telefonen overgår til en af hans medarbejdere.

– Efter jeg er fyldt 50 har jeg givet mig selv fri om fredagen. Så går jeg og roder med mine veteranbiler ude bagved. Det synes jeg, man skal have plads til, siger Carsten, der fortæller at det for det meste lykkes at holde fredagen fri, men hvis der er meget travlt på værkstedet, så hjælper han jo selvfølgelig til der i stedet.

God service giver de bedste kunder

Lige for tiden er der to ansatte på værkstedet, selvom der plejer at være tre. Det betyder, at de har mellem 3-15 biler igennem på en almindelig dag alt efter, hvad der skal laves på dem. Derfor er gårdspladsen også helt fyldt med kundebiler.

– Det er meget de samme mennesker der er her. Kunderne er også de samme. Vi reklamerer faktisk slet ikke. Kunderne bliver anbefalet af venner, familie eller kollegaer. Vi har mange københavner-kunder, og nogle kommer endda helt fra Espergærde, fortæller Carsten, der går op i at levere en god service, så kunderne får lyst til at anbefale dem til andre.

– I sin tid specialiserede vi os meget i Citroën og Peugeot, og der var mange værksteder, der var bange for at skrue på dem, forklarer Carsten. Det betød derfor, at rygtet hurtigt spredte sig om, at det her værksted lavede de franske biler.

I dag laver værkstedet alle typer biler, selvom der stadig er omkring 60-70% franske biler igennem. Carsten går op i at levere et godt stykke arbejde til den rigtige pris. Det betyder også, at når kunderne ringer og vil have en pris på en operation, så vil Carsten se bilen selv, inden han stiller diagnosen og giver en pris. På den måde kan han sikre, at bilen får den reparation den har brug for – og det giver tilfredse kunder.

– Kunderne kommer her, fordi de bliver anbefalet af andre, og det er de bedste kunder. De kommer ikke, fordi de har søgt efter den billigste pris på nettet, de kommer, fordi de har fået at vide, at de skal komme her og få lavet det rigtigt – det synes jeg er sjovere, forklarer Carsten.

Det er gennem en fair behandling, god service og god kvalitet, at Carsten forsøger at bibeholde værkstedets gode ry – og det er tilsyneladende noget, der virker godt for virksomheden, der ikke har problemer med at holde på kunderne.

– Det de kan forvente, når de vælger os, er, at vi laver en fair operation, som virker – og så til den rigtige pris selvfølgelig. Vi siger, hvad bilen fejler, og laver ikke alt muligt andet på bilen også. Her får man en fair behandling og god kvalitet. Det er det vi arbejder for. Vi bruger ikke bare de billigste ting, så nogle gange er reparationen lidt dyrere, men så er den også bare det bedre, forklarer Carsten.

Ren samvittighed

Carsten er ret tilfreds med det punkt, hvor han er med sin virksomhed nu. Han erkender, at nogle ting nok ville være nemmere, hvis virksomheden lå i et industrikvarter, men så havde der nok været nogle andre udfordringer. Eksempelvis må Carsten tage hensyn til beboerne i området ved ikke at støje for meget, og det er især en udfordring efter Carsten har kastet sig ud i tørisblæsning.

– Man kommer nogle tøris-piller i en maskine, der så kan fjerne rust, eller graffiti meget mere skånsomt end med sandblæsning. Ulempen er bare at den larmer rigtig meget, så man kan ikke bare gøre det her på gårdspladsen – det er også en af udfordringerne ved at ligge i et villakvarter, forklarer Carsten, der derfor må bruge maskinen indendørs, eller køre den et andet sted hen, når han skal bruge den.

Størstedelen af arbejdet på værkstedet består i at klargøre biler til syn og almindelig service. I sin tid solgte de også brugte biler, men Carsten insisterede på at forbedre dem, så han kunne sælge nogle gode biler – men det kunne slet ikke løbe rundt.

– I dag er bilpriser jo bestemt af internettet, hvor man bare kan slå op, hvad andre sælger sådan en bil til. Og så kan det godt være at jeg har skiftet dæk og udstødning, men kunderne ville kun give den pris, de slog op på nettet, fortæller Carsten, der ville sælge biler, der var i orden.

– Man kan jo også være ligeglad og bare sælge dem, hvis de kan køre. Så skal man bare håbe på at de holder garantien ud. Det var min samvittighed bare ikke til – jeg ville sælge en god vare, men så kunne jeg ikke tjene penge på det, forklarer Carsten: Man skal have sin samvittighed i orden. Det synes jeg. Det er derfor vi er her og ikke behøver reklamere.

Vil du vide mere om Vallø Autoværksted, så besøg deres hjemmeside www.vallo-auto.dk.