Helt overordnet, skal I beskrive de ting, I skiller jer ud på i forhold til andre virksomheder. Og vide, hvad I har brug for.

Rekruttering af nye medarbejdere er særligt afgørende for små og mellemstore virksomheder, da de rigtige kompetencer og det gode team er vigtige for virksomheden succes. Samtidig er det dyrt at ansætte de forkerte medarbejdere. Forretningsudvikler i Stevns Erhverv, Peter Bisgaard kommer her med sine bedste råd til rekruttering – fra du starter med at skrive stillingsopslaget til du underskriver ansættelseskontrakten.

Helt overordnet, skal I først og fremmest beskrive de ting, hvor I skiller jer ud i forhold til andre virksomheder. Beskriv klart og tydeligt fordelene ved at arbejde hos jer. Husk, det er et langt sejt træk og den samme fortælling skal fremgå af al jeres kommunikation, både hjemmeside, reklamer og sociale medier.

8 gode råd

1

Brug tid på en klar og tydelig stillingsbeskrivelse som beskriver jobbets opgaver, ansvarsområder og nødvendige kvalifikationer og eventuelt erfaring. Undlad blindt at bruge den samme som du brugte sidste gang.

2

Beskriv kompetencer og personlighedstræk.
Brug gerne god tid på at beskrive den personlighed du ønsker. Gør op med dig selv hvilke kompetencer og personlighedstræk der er vigtigst for virksomheden og hvilke, der vil styrke virksomhedens kultur

3

Annoncering af stillingen.
Brug online jobportaler, sociale medier og virksomhedens hjemmeside til annoncering af stillingen.

4

Brug dit netværk.
Benyt dit nuværende personale, professionelle netværk, brancheorganisationer og det lokal netværk til at sprede budskabet om stillingen.

5

Screening af indkomne kandidater, baseret på kvalifikationer og personlige egenskaber. Inddel dem eventuelt i tre grupper, gode, måske, ikke egnet.

6

Jobsamtalerne
Lav dine samtaler af flere omgange. Start med indledende samtaler pr telefon eller på Teams i max 15 min.

Det er supervigtigt at få et personligt indtryk, tidligt i processen, specielt nu hvor der er flere og flere AI producerede ansøgninger.

I anden omgang anbefales det at man afholder samtaler med 3-4 personer af ca. 45-60 min, sørg for at kandidaten taler 60% af tiden, og at du har forberedt dine spørgsmål på forhånd. Udover de faglige kvalifikationer er det vigtigt at sørge for at kandidaterne passer ind i virksomhedens kultur.

Tredje omgang har man to personer tilbage, inddrag eventuelt 1-2 relevante medarbejdere. Vurderer om en personlighedstest er relevant for jobbet, pengene er ofte godt givet ud.

7

Referencer
Husk endelig at hente referencer fra tidligere arbejdsgivere, minimum to. Det kan sparer dig for meget besvær og økonomi senere.

8

Underskriv kontrakten.
Når den rigtige kandidat er fundet, så sørg for at der hurtigt bliver præsenteret et konkret jobtilbud. De gode kandidater, kan let have flere andre jobmuligheder på hånden.

Spørg mig

Peter Bisgaard

Peter Bisgaard

Forretningsudvikler

Rekruttering kan være en udfordrende og tidskrævende proces for mindre virksomheder, men den er utrolig vigtig for til at tiltrække de bedste kandidater. Så planlæg processen grundigt og lad det tage den tid det tager.

Beskriv klart og tydeligt fordelene ved at arbejde hos jer, menneskelige værdier, holdninger til bæredygtighed, faktiske forhold som eks. 4 dage arbejdsuge, ekstra ferieuge, løbende faglig udvikling (kurser) eller lignede. Man er nødt til at skille sig ud som arbejdsgiver, hvis man vil have de gode medarbejdere nu og i fremtiden.

Bliv medlem af Stevns Erhverv

Stevns Erhverv består af omkring 200 medlemmer. Du kan også støtte op om Stevns Erhvervs arbejde og få indflydelse på erhvervslivet i dit lokalområde.