Hvad er smagen af Stevns? Det har Stevns Klints verdensarvspartnere forsøgt at give et bud på med indsatsen: ”Lokale fødevarer på menuen”. Svaret skal styrke både de lokale fødevareproducenter og restauratører. Målet er også, at det skal være med til at styrke alle turismeaktører i området gennem en stærkere branding af Stevns.
Mandag d. 29. november 2021 mødtes 20 lokale aktører, både producenter og restauratører, til inspirationsdag om, hvordan vi får flere lokalt producerede råvarer ind på de stevnske menukort.
”Vores lokale fødevareaktører er gået sammen for at styrke fødevareområdet i Stevns og øge bæredygtigheden bl.a. ved at barbere råvarernes rejsetid ned,” forklarer Eva Rose Waldorff, koordinator for Partnerprogrammet,
”I partnerprogrammet arbejder vi med at passe på vores verden og styrke vores lokale aktører og det er bl.a. derfor vi arbejder med det her projekt. Vi har med inspirationsdagen set, hvor stort potentialet er for et mere bæredygtigt fødevareområde med øget indtjening”.
Inspirationsdagen
Partnerprogrammet for Stevns Klint har indgået et samarbejde med Destination SydkystDanmark og FOOD organisation of Denmark om projektet.
FOOD organisation of Denmark stod for indholdet på inspirationsdagen, der havde til formål at sætte fokus på, hvad vi forbinder med smagen af Stevns. Trine Krebs, grøn chef, og Christine Bille, kok, havde sammensat det spændende program, der virkelig fik samtalerne og idéerne i gang hos deltagerne. Det handlede om, hvordan vi beskriver, viser, producerer og tilbederede det helt særlige og unikke ved Stevns.
Deltagerne blev sammensat i grupper af producenter og kokke. Herefter var opgaven at sammensætte en 5-retters menu ud fra de råvarer, producenterne havde medbragt. Menuerne blev fremlagt og de bedste retter valgt ud til en fælles menu. Nu gik turen til køkkenet, hvor de fem retter skulle laves og prøvesmages.
Den endelige menu
- glaserede små gulerødder med majroe og æbleeddike
- salat med flere salgs korttids-tilberedt kål med eddikedressing, urter og solsikkekerner
- kaninsteg på bund af kartofler og rodfrugter
- tomatsalat med friske urter
- bagte æbler og søde græskar med solsikkekerner
og så kom der et ”gå hjem”-stevnsk smørrebrød med hummus af danske ærter og rodfrugter. Alt blev lavet med lokal rapsolie.
Til slut debatterede deltagerne både menuen og mulighederne samt udfordringerne forbundet med at bruge lokale fødevarer.
”Det har været den bedste dag i projektet indtil videre”, fortæller Scott Chancellor fra The Norrmans og uddyber,
”Jeg har fået utroligt meget ud af at lære de andre virksomheder inden for branchen at kende. Vi har forskellige behov og tilgange til lokale produkter, men til arrangementet blev der dannet en fælles platform, vi kunne tale ud fra. Når vi er flere der arbejder sammen om at bruge lokale råvarer, så tror jeg også der kommer flere til, når de kan se at det kan lade sig gøre”.
Også Stevns Erhvervsråds turismekonsulent Cathleen Diana Pedersen deltog med begejstring på inspirationsdagen.
”Stevns er et helt særligt sted”, forklarer Cathleen Diana Pedersen og uddyber, ”når turister besøger vores destination, så kan de se, høre, føle – og smage på Stevns. De lokale aktører er ved at få øjnene op for hinanden og hvordan de kan samarbejde om at styrke lokalområdet. Det giver en fantastisk mulighed for at skabe god bæredygtig turisme, som kan styrke en bred vifte af virksomheder”.
Smagen af Stevns
Nøgleord for “smagen af Stevns” blev fastlagt til at være:
- Dansk frokost
- Kål (masser af – og mange slags)
- Flerårigt grønt
- Frugter – særligt æbler og meget smagfulde bær
- Fed jord, der giver særlig vitalitet og smag
- Autentisk og samarbejde
- Friskhed og nærhed
Partnere bag dagen:
Stevns Klint Partnerprogram: Cathleen Diana Pedersen, turismekonsulent i Stevns Erhvervsråd og Eva Rose Waldorff, projektkoordinator og partner assistent i Verdensarvskontoret, Stevns Klint Besøgscenter
Destination SydkystDanmark: Vibeke Tejlmand, turismeservicechef
FOOD organisation of Denmark: Trine Krebs, grøn chef og Christine Bille, Kok.
Fakta om projektet
”Lokale fødevarer på menuen” arbejder for at styrket fødevareområde og er en del af Partnerprogrammets LAG-projekt om bæredygtig turisme, der har modtaget midler fra både LAG og Landdistrikspuljen.