50 forventningsfulde erhvervsdrivende var onsdag eftermiddag samlet til ’Kick Off’ i møllen hos virksomheden Bdr. K. Hansen for at høre mere om initiativet Succes Online som Stevns Erhvervsråd har fået til Stevns.
Succes Online er et gratis tilbud fra bl.a. Google og Erhvervsstyrelsen, som også var til stede. Tilbuddet hjælper mindre virksomheder til at få større udbytte af de digitale muligheder via et gratis træningsforløb fordelt over fem moduler i efteråret med eksperter fra bl.a. Google og IBIZ.
– i dag er der 2,5 mia. internetbrugere, men i 2020 forventer vi, at det tal stiger til 5 mia. Samtidig kan vores computere mere og med større kraft, så de digitale muligheder vokser eksplosivt. For virksomhederne gælder det om at ride på den store bølge frem for at blive skyllet over, og det er derfor, vi har søsat Succes Online, fortalte kommunikationschef i Google, Christine Sørensen, til de mange fremmødte.
Samtidig med at mulighederne på nettet vokser, stiger antallet af forbrugere, der handler online også. I deres velkomsttaler opfordrede bestyrelsesformand for Stevns Erhvervsråd Finn Rasmussen og Borgmester Mogens Haugaard derfor virksomhederne til at komme online, så de kan få adgang til den store kundekreds.
”Online Markedsføring er vejen frem”
Succes Online er et tilbud til alle virksomheder i Stevns Kommune, og det var også et bredt udsnit af det stevnske erhvervsliv, der var samlet under de furede træbjælker – lige fra alternative behandlere til revisorer og håndværkere.
En af de fremmødte var Helle Merethe Jørgensen, der i år har startet virksomheden OplevStevns, der sælger guidede ture i den Stevnske natur samt udlejer cykler og kajakker.
– Jeg vil rigtig gerne vide mere om online markedsføring, for jeg er overbevist om, at det er vejen frem. Folk kigger ikke på foldere og plakater i samme omfang mere, de googler, fortalte Helle Merethe Jørgensen, som allerede er tilmeldt Succes Online træningsforløbet.
Undgå dyre fejltagelser
Rødvig Kro & Badehotel er en af de virksomheder, der allerede er kommet godt i gang med at bruge online markedsføring, og på arrangementet delte indehaver Kathrine Hendriksen ud af kroens erfaringer.
– I vores branche finder folk os på nettet, og en af fordelene ved at være online er at vi kan se, hvor vores kunder finder os, og vi kan se hvor mange besøg på hjemmesiden der bliver til en booking, fortalte Kathrine Hendriksen. Hun opfordrede samtidig andre virksomheder til at ’springe ud online’, men også til at de tænker sig om, inden de gør det, så de undgår dyre fejltagelser.
Succes Online gør netop virksomhederne i stand til at tænke deres online tilstedeværelse igennem og giver dem nogle værktøjer til at komme godt fra start på nettet.
– Hvis der er noget, I skal forvente af Succes Online, er det, at I tager de første skridt til at komme online. Træningsforløbet viser jer vejen, resten er op til jer, lød det til slut fra Christine Sørensen fra Google, der i tråd med mødets tema tog en mobilselfie foran møllen, inden hun kørte hjem.