Erhvervshus Sjælland har allieret sig med Innovation Lab, som har udviklet et katalog over de bedste digitale løsninger på markedet for overnatningsaktører. Løsninger som bl.a. optimerer og forbedrer virksomhedernes interne koordineringsopgaver samt kommunikationen med gæsten både før, under og efter opholdet. Disse løsninger har været drøftet på en Femern Change workshop med relevante virksomheder og et efterfølgende webinar. Dette har udmundet i en e-bog med titlen “Turisme og digitale løsninger”.

 

E-bogens to forfattere er projektleder Michelle Jeppesen (mij@ehsj.dk) og digital forretningsudvikler Torben Kristensen (tk@ehsj.dk), som står bag initiativet og samarbejdet med Innovation Lab.

Fra e-bogen vil, de to forfattere gerne udpensle særligt tre vigtige pointer fra deltagerne i workshoppen og webinaret:

  1. De store, brede løsninger kontra dit eget ”app-store”:
    De sidste mange år har man arbejdet i store, brede løsninger, som kan tilpasses og udbygges meget individuelt – men som er meget omkostningstunge, er meget afhængige af det valgte udviklingshus og har meget lange bindinger. I dag popper nye, globalt aktive og specialiserede løsninger frem, som er sulte efter kunder, prisbillige og uden bindinger. I stedet for den brede platform, som skal moduleres og udbygges, så kan du opbygge dit eget ”app-store” af små løsninger, som løser specifikke opgaver og er integrerbare på kryds og tværs for at undgå unødvendige dobbelttastninger og manuelle kanalstyringer. Hvis du er i tvivl om dine medarbejdere har svært ved at arbejde i forskellige løsninger, så tænk på omgangen med smartphones og apps i privatlivet, hvor telefonen er fyldt med apps fra mobilbetaling til parkering til e-boks, og funktionerne kan sagtens holdes adskilt. De fleste er allerede trænet i at navigere i mange, specialiserede digitale løsninger.

 

  1. De digitale kunder:
    Kunders forventninger og oplevelser fra hverdagslivet tages med ind i forventningerne og oplevelserne, når de booker ferier og turer. Det vil sige, at i en stigende digital verden er gæsten også vant til et højt digitalt niveau, og mange arbejdsopgaver kan i stigende grad med fordel og god samvittighed overtages af en form for digitalt værtskab.

 

  1. Hjælp til kravspecifikation:
    Du  er velkommen til at række ud til Erhvervshus Sjælland og få en snak med f.eks. Torben Kristensen (tk@ehsj.dk) om de digitale processer og de krav, der ligger til digitale løsninger (kravspecifikationer), så de passer til både virksomhedens nuværende opsætning af systemer, og virksomhedens ambitioner for udvikling med nye systemer. Erhvervshus Sjælland kan også rådgive i tilskudspuljer til de systemer, som opfylder din kravspecifikation. Den pulje, som Torben henviser til er SMV: Digital, som findes med tilskud til forskellige indkøb i forskellige størrelsesordner. Ræk derfor gerne ud for en kortlægning af behov og vejledning i puljer og feedback på ansøgninger.

 

Du finder e-bogen (gratis) her15 digitale værktøjer til turismevirksomheder

Cathleen Diana Pedersen

Cathleen Diana Pedersen

Turismekonsulent

Cathleen Diana Pedersen er erhvervsrådets turismekonsulent. Som specialist i turisme, har hun fingeren på pulsen og følger ivrigt med i, hvad der sker lokalt, regionalt, nationalt og globalt.

Hvis du søger specifik indsigt i et område, så tøv ikke med at tage fat i turismekonsulenten, som kan hjælpe dig videre med det du søger.

Du er også altid velkommen til at booke et møde.

Book et personligt møde