En arbejdsuge, der går fra mandag til fredag og så har du fri i weekenden – sådan ser det ud for rigtig mange, men måske kunne det være på en anden måde. Flere steder i samfundet, begynder virksomheder og organisationer at se på, om arbejdslivet kunne bygges op med kun fire-dages arbejdsuge.
Som noget nyt, har Vallø Autoværksted ændret deres arbejdsuge til at være på fire dage. For Carsten Pedersen kom det som helt naturligt og medarbejderne har været med på ideen
”Vi havde alligevel kun åbent til kl. 12 fredag, så det var svært at nå noget for alvor. Derudover, var det også svært at få levering af reservedele til fredag, så ofte ville vi alligevel ikke kunne reparere en bil fredag, så den skulle vente til mandag. Så for kunderne er der altså ikke noget forandret. Hvis du før indleverede din bil torsdag eftermiddag, ville du få den mandag og det samme hvis du afleverede den fredag morgen. Det er det samme nu. Selvfølgelig skal kunderne lige vænne sig til, at der ikke er åbnet, men jeg har ikke hørt nogen klage eller skifte til et andet værksted,” fortæller Carsten.
For medarbejderne fungerer det nye skema også godt. De har stadig samme arbejdstid, men nu fordelt over fire dage i stedet for fem.
”Det betyder jo, at de skal ligge flere timer, når de er her, men det har de hurtigt vænnet sig til. For dem, der skal pendle, passer det ekstra godt. De skal køre færre dage, det sparer transporttid og benzin, plus at de undgår myldretiden. Og så er folk virkelig glade for den ekstra fridag,” siger Carsten, der ikke har set sig tilbage, efter at han ændrede arbejdstiderne.
Et rigtigt autoværksted
Vallø Autoværksted er et rigtigt autoværksted, her kan du få repareret alle typer af biler, både el, benzin og diesel, for alle typer af dagligdags ting. Og Carsten og hans folk skeler ikke til mærker – alle biler er velkomne, det giver nogle helt andre arbejdsgange end hvis det kun er bestemte mærker.
”Jeg ville virkelige kede mig, hvis det kun var ét mærke biler vi tog os af. De forskellige mærker og typer af biler har forskellige særheder og ting man skal vide om dem. Biler i dag er reelt blevet store computere, så meget fejlfinding og reparation foregår også via computer. I stedet for specialværktøj køber vi adgang til forskellige programmer, det programmer koster mange penge, især, hvis man skal have til flere forskellige mærker, men sådan er branchen blevet i dag,” forklarer Carsten.
Værkstedet har mange år på bagen og mange kunder, der har benyttet stedet lige siden Carstens far var chef.
”Det går godt, og det endda helt uden at jeg behøver at reklamere. Kunderne spreder ordet og anbefaler værkstedet til nye kunder og tilflyttere til området. Så det jeg mangler nu, er en ordentlig lærling, som forstår at arbejde og som har noget mellem ørerne og hænderne skruet rigtigt på,” siger Carsten.
En kærlighed for biler
Vi slutter interviewet med at kigge på Carstens gamle biler, som han går og arbejder med i bagværkstedet. Her er der ingen computere, men solide gamle motorer. Som en sand mekaniker, så er biler både arbejde, hobby og kærlighed.
Bliv medlem af Stevns Erhverv
Stevns Erhverv består af omkring 200 medlemmer. Du kan også støtte op om Stevns Erhvervs arbejde og få indflydelse på erhvervslivet i dit lokalområde.