En arbejdsuge, der går fra mandag til fredag  og så har du fri i weekenden – sådan ser det  ud for rigtig mange, men måske kunne det  være på en anden måde. Flere steder i  samfundet, begynder virksomheder og  organisationer at se på, om arbejdslivet kunne bygges op med kun fire-dages  arbejdsuge.

Som noget nyt, har Vallø  Autoværksted ændret deres arbejdsuge til at  være på fire dage. For Carsten Pedersen kom  det som helt naturligt og medarbejderne har  været med på ideen

”Vi havde alligevel kun åbent til kl. 12 fredag, så det  var svært at nå noget for alvor. Derudover, var det  også svært at få levering af reservedele til fredag,  så ofte ville vi alligevel ikke kunne reparere en bil  fredag, så den skulle vente til mandag. Så for  kunderne er der altså ikke noget forandret. Hvis du  før indleverede din bil torsdag eftermiddag, ville du få den mandag og det samme hvis du afleverede  den fredag morgen. Det er det samme nu.  Selvfølgelig skal kunderne lige vænne sig til, at der  ikke er åbnet, men jeg har ikke hørt nogen klage eller  skifte til et andet værksted,” fortæller Carsten.

For medarbejderne fungerer det nye skema også  godt. De har stadig samme arbejdstid, men nu fordelt over fire dage i stedet for fem.

”Det betyder jo, at de skal ligge flere timer, når de er  her, men det har de hurtigt vænnet sig til. For dem, der skal pendle, passer det ekstra godt. De skal køre  færre dage, det sparer transporttid og benzin,  plus at de undgår myldretiden. Og så er folk virkelig  glade for den ekstra fridag,” siger Carsten, der ikke  har set sig tilbage, efter at han ændrede arbejdstiderne.

Et rigtigt autoværksted

Vallø Autoværksted er et rigtigt autoværksted, her  kan du få repareret alle typer af biler, både el, benzin og diesel, for alle typer af dagligdags ting. Og  Carsten og hans folk skeler ikke til mærker – alle biler er velkomne, det giver nogle helt andre arbejdsgange end hvis det kun er bestemte mærker.

”Jeg ville virkelige kede mig, hvis det kun var ét  mærke biler vi tog os af. De forskellige mærker og typer af biler har forskellige særheder og ting man  skal vide om dem. Biler i dag er reelt blevet store  computere, så meget fejlfinding og reparation foregår også via computer. I stedet for  specialværktøj køber vi adgang til forskellige  programmer, det programmer koster mange penge,  især, hvis man skal have til flere forskellige mærker,  men sådan er branchen blevet i dag,” forklarer  Carsten.

Værkstedet har mange år på bagen og mange  kunder, der har benyttet stedet lige siden Carstens far var chef.

”Det går godt, og det endda helt uden at jeg behøver  at reklamere. Kunderne spreder ordet og anbefaler værkstedet til nye kunder og tilflyttere til området. Så det jeg mangler nu, er en ordentlig lærling, som  forstår at arbejde og som har noget mellem ørerne  og hænderne skruet rigtigt på,” siger Carsten.

En kærlighed for biler

Vi slutter interviewet med at kigge på Carstens  gamle biler, som han går og arbejder med i  bagværkstedet. Her er der ingen computere, men  solide gamle motorer. Som en sand mekaniker, så er  biler både arbejde, hobby og kærlighed.

Bliv medlem af Stevns Erhverv

Stevns Erhverv består af omkring 200 medlemmer. Du kan også støtte op om Stevns Erhvervs arbejde og få indflydelse på erhvervslivet i dit lokalområde.