Siden Jeanne Egebjerg åbnede Madhuset Algade i marts, er det væltet ind med kunder, som vil smage Madhusets lækre, hjemmelavede mad. I dag tæller Madhuset fem ansatte, og køkkenet har vokseværk.
Kokkeknivene hakker hurtigt og effektivt henover skærebrættet og blander sig med lyden af personalets glade stemmer. I baggrunden ringer telefonen, som bliver akkompagneret af gadedørens pling. Der er travlt i Madhuset Algade i Store Heddinge. Siden Jeanne Egebjerg slog dørene op til forretningen den 24. marts 2017, har hun ikke stået stille.
– Jeg havde ikke set det komme, at det ville komme til at gå så stærkt, som det er gået, fortæller Jeanne, mens hun og to af hendes medarbejdere har travlt med dagens bestillinger i det lille køkken.
I starten havde Jeanne en forestilling om, at hun primært skulle sælge sandwich og smørrebrød i Madhuset, men forretningen har grebet om sig. I dag kommer der også rigtig mange pensionister for at købe dagens ret. Hun laver også mad til Store Heddinge Skole, ligesom hun leverer mad til selskaber og receptioner.
– Vi fik måske nok spredt os over lidt for meget for hurtigt. Jeg smed mange bolde op i luften meget hurtigt, og det forpligtede, fortæller Jeanne.
Derfor var hun glad, da hendes første medarbejder Sussy en dag kom ind i forretningen og tilbød sin hjælp. Siden kom også medarbejderne Dorthe, Karin og Ivana.
Går ikke på kompromis med kvaliteten
Forklaringen på Madhusets succes gemmer sig måske i gryderne:
– Alt er hjemmelavet, og der bliver ikke brugt nogle halvfabrikater. Vi bruger f.eks. ikke købepålæg til vores sandwich. Jeanne går ikke på kompromis med kvaliteten, og det tror jeg er noget af forklaringen på succesen, fortæller medarbejderen Dorthe, mens hun er i fuld gang med at skære kartofler til svensk pølseret.
Hver uge kører Jeanne ind til Kødbyen, hvor hun nøje udvælger kød og grøntsager, så hun kan lave alt sin mad fra bunden.
– Hvis vi f.eks. har et stort selskab, så falder vi ikke for fristelsen til at tage den hurtige vej og købe noget færdiglavet. Jeg bliver hellere og arbejder nat og dag, fortæller Jeanne, som nogle gange har måttet arbejde til langt ud på natten.
Madhusets ansatte kommer med hver deres baggrund fra fødevarebranchen, og de er gode til at inspirere hinanden og prøve nye idéer af i køkkenet. En af Madhusets populære opfindelser er ”tapasplanken”, hvor Jeanne og hendes medarbejdere blander små lækre retter fra det danske, spanske og italienske køkken – flot serveret på en rustik planke.
– Det fede er, at når vi kommer med nogle forslag, så siger Jeanne; ”det skal prøves af”, og så ser vi om det går eller ikke går. Hun er nytænkende, og det er noget af det, der gør, at det er spændende at arbejde her, fortæller Dorthe.
En lille familie
Jeanne lægger ikke skjul på, at det til tider har været hårdt og tidskrævende at starte virksomheden. Derfor er hun enormt taknemmelig overfor sine ansatte, og der hersker også en varm, nærmest familiær stemning i køkkenet på trods af dagens travlhed.
– Pigerne er der for mig 1000%. Det kunne slet ikke lade sig gøre, hvis jeg skulle stå for det her alene. Så ville jeg være knækket. Jeg tror, det er fordi vi alle sammen brænder så meget for at være der for hinanden. Selvom vi er pressede og travle, så bliver vi aldrig uvenner, så går det bare op i fis, fortæller Jeanne, mens hun smiler til sine kollegaer.
Det gode kollegaskab er noget, som både Jeanne og hendes medarbejdere vægter højt og værner om.
– Vi kan godt se på hinanden, når vi ved at blive trætte, og så er vi gode til at sende hinanden hjem et par timer, forklarer Dorthe.
Pigerne strækker sig ikke kun langt for hinanden; kunderne bliver kun yderst sjældent mødt af et nej, og fleksibiliteten er måske en anden forklaring på Madhusets store succes.
Ringe i vandet
Selvom Jeannes virksomhed endnu ikke er et år, har hun allerede masser af erfaring som virksomhedsejer. Jeanne er oprindeligt uddannet kok, men hun har i mange år drevet tøjbutikker, så budgetter, regnskaber og momsregistrering har ikke været en udfordring for den erfarne iværksætter.
– Men der er forskel på at starte op i dag i forhold til, da jeg startede tøjbutikker. Dengang brugte man jo rigtig mange penge på annoncer. I dag har vi jo Facebook, og det var alligevel et medie, som jeg ikke havde forestillet mig havde den effekt, fortæller Jeanne, som både har fået mange nye kunder af den vej og via selskaber, hvor de har smagt Madhusets lækre mad.
– Det har spredt sig som ringe i vandet, og jeg er enormt taknemmelig og ydmyg over alt den tillid, folk har vist os, og den måde vi er blevet taget i mod. Det kunne jeg ikke have ønsket mig bedre, lyder det glad fra Jeanne.
Med 180 km i timen
På Algade 29, hvor Madhuset ligger, har der tidligere været en smørrebrødsforretning, men da Jeanne overtog lokalerne, var det vigtigt for hende at sætte sit helt eget præg. Derfor har hele butikken og køkkenet fået en gennemgribende renovering. Med de fem ansatte er køkkenet dog allerede ved at blive for trangt, så mellem jul og nytår bliver det udvidet ud mod baglokalet.
– Jeg glæder mig rigtig meget til at udvide køkkenet, og så er der heller ingen tvivl om, at vi også godt kan bruge noget mere hjælp i butikken, fortæller Jeanne. Hun har dog ingen planer om at få flere ansatte, end at hun selv kan have en ske i maden og følge virksomheden på tæt hold.
Hvad fremtiden ellers vil bringe, ligger endnu hen i det uvisse, for efter en fantastisk opstart, skal Jeanne lige finde sine egne ben igen:
– Men det har været en spændende rejse, som har gået med 180 km i timen!