Daniel Woods ville starte en webshop med tøj til kvinder og havde brug for lagerplads, men nu starter han i stedet en tøjbutik på Algade i Store Heddinge. Le Paris slog for første gang dørene op til Store Heddinge by Night d. 24. juni.

Daniel Woods er egentlig frisør og underviser på Københavns Frisørskole. Han bor selv i København, men er vokset op i Magleby. Daniel boede i Stevns indtil han blev 18 år gammel, og hele hans familie bor her stadig. Daniel har fart over feltet, og det er da heller ikke første gang, at han starter en virksomhed.

– Jeg skal bare have virksomheder – sådan er jeg. Jeg har haft rigtig mange små virksomheder. Jeg importerede et restlager fra Kina og så solgt jeg det. Så investerede jeg i noget andet – bare alt muligt, små åndssvage ting, f.eks. neglekit, og så solgte jeg det, fortæller Daniel, der denne gang har kastet sig ud i at starte en tøjbutik.

Fra lagerplads til tøjbutik

Det hele startede med, at Daniel ville starte en webshop med tøj til kvinder. Der skulle være tøj til alle størrelser kvinder, store som små, og til det skulle han bruge et lager til at opbevare tøjet i.

– Min mor, der bor her i Store Heddinge, sagde til mig: Hvis der er et sted du skal sælge tøj, så er det Store Heddinge, fortæller Daniel, der fandt ud af, at det kostede det samme, hvis han købte lagerplads i hovedstadsområdet eller en forretning i Store Heddinge.

– Som sagt var det ikke rigtig planen at det skulle være en fysisk butik, men jeg tog bare et stort spring og tænkte: det kan jo ikke gå galt. Vi har så fedt tøj, at det ikke kan gå galt, alle folk vil jo selvfølgelig købe det, fortæller Daniel med et glimt i øjet.

Da Daniel først havde taget beslutningen om at åbne en butik i Store Heddinge, var der ikke langt fra tanke til handling. Han brugte sit gamle netværk i byen og tog kontakt til en tidligere klassekammerat, Caroline, da han vidste, at hendes far kender alt til Store Heddinge.

– Jeg ringede til Jens Knudsen, jeg har nemlig gået i klasse med hans datter, og han kender hele byen. Han brugte over 3 timer med mig, og viste mig rundt i hele Store Heddinge og hjalp mig med at få forhandlet en rigtig god husleje, fortæller Daniel, der knap to uger efter kunne slå dørene op for første gang til Store Heddinge by Night.

Alle skal have råd til smart tøj

Det er vigtigt for Daniel at priserne ikke er for høje, da hans koncept er, at alle skal have råd til fedt og smart tøj. Det dyreste de sælger i butikken koster derfor kun 300 kr.

– Det skal helst være sådan, at man ikke behøver at se varen to gange – man køber det bare. Og det gør man jo hvis en bluse koster 100 kr., men hvis den koster 500 kr., så tænker man sig lige om en ekstra gang inden man kører kortet igennem, mener Daniel.

For at holde priserne så lave som muligt, er Daniel nødt til selv at hente tøjet hos grossisterne. Han starter selv bilen og kører hele vejen til Paris eller Milano og handler det tøj, som skal sælges i butikken. Det gør det således også muligt for ham at vælge lige præcist det tøj, som har den kvalitet og den pris, han ønsker.

– Det er en sjov måde at handle på, men det er et kæmpestort arbejde. Selvfølgelig er kvaliteten også vigtig, men vi går jo også og håndplukker det, og vi går efter det, der har den bedste kvalitet. Så meget som muligt som er rigtig bomuld fremfor sådan noget plastik, forklarer Daniel.

Det bliver til mange rejser, for Daniel synes ikke, at det skal være de samme varer, der er i butikken hele tiden. Folk skal blive inspireret, hver gang de kommer ind i butikken, og alle folk i byen skal ikke rende rundt i det samme tøj.

– Når man kigger i mange andre tøjbutikker, så er det de samme jeans de har i 4-5 måneder. Sådan skal det ikke være her. Vi har et par jeans i 14 dage, fint, så er de solgt, så skal vi have nogle nye. Det skal være spændende at komme herind hver gang, fortæller Daniel, der af den grund køber ret små partier hjem.

I forrentningen sælger Daniel boheme-tøj til kvinder i alle aldre. Bohemestilen er kendetegnet ved at have jordfarver og er en stil, som man kan bære uanset alder. Boheme er blevet utrolig populært, og ideen om at alle aldersgrupper kan gå i det samme tøj, synes Daniel at kunne se, er på vej ind i tøjmoden igen.

– Vi har faktisk købt tøj til børn fra 2 år. Men boheme stil er jo også utrolig meget jordens naturlige farver. Så du kan jo sagtens være 14 år og gå i de her blondetrøjer og være 60 år og have den samme trøje, fortæller Daniel.

Mange bolde i luften

Der er meget at se til, når man starter en ny virksomhed, og Daniel mener bestemt ikke man skal være bange for at tage fat og arbejde, hvis man vil have succes som iværksætter.

– Det kræver rigtig meget arbejde. Du har jo bolde i luften hele tiden, og du skal sørge for at alting fungerer. Er der en kunde, der får en dårlig oplevelse, mister du måske ti kunder, forklarer Daniel og fortsætter: Så er der jo rigtig meget rejse i det. Jeg kommer jo til at rejse konstant, fordi jeg skal ned og hente nyt tøj hele tiden.

Heldigvis har Daniel fuld support fra hjemmefronten. Han er endda så heldig, at han kan få hjælp til alt det tekniske i at have en webshop fra sin ægtefælle.

– Jeg har en mand der støtter mig totalt i at starte virksomheder. Han er direktør i en it-virksomhed, så det hele hænger jo sammen, fortæller Daniel med et smil.

Bohemestilen er meget populær i København, så Daniel forventer også at få en del kunder fra hovedstaden på sin webshop. Samtidig håber han på, at nogle af kunderne får lyst til at køre til Stevns for at besøge butikken. Daniel frygter i hvert fald ikke butiksdød i provinsen.

– Ja, det er fordi at de sælger tøjet for dyrt! Så det er jeg slet ikke bekymret for, forklarer Daniel, der holder fast i, at sælge tøjet så billigt som muligt.

Daniel føler sig godt taget imod i byen, hvor flere butiksejere har budt ham velkommen og tilbudt deres hjælp, hvis han har brug for noget. Selvom det hele er gået meget stærkt, er Daniel er spændt på at se, hvad fremtiden bringer.

– I og med det skulle være et lager, er jeg gået ind til det uden de store forventninger. Det er jo Store Heddinge, så der er jo ikke 20 kunder i timen. Men jeg tror det bliver skide hyggeligt. Jeg tror man får vildt meget personligt med kunderne i forhold til inde i byen, hvor du ikke snakker med ekspedienten. Jeg glæder mig til at ekspedere folk og tale med dem, fortæller Daniel.

Du kan følge Le Paris på facebook.com/leparisdk.